هشدار درباره خطر داعش برای جوانان آسیای مرکزی

دیدبان الازهر برای مبارزه با افراط‌گرایی و وزیر امورخارجه قرقیزستان درباره خطر داعش در سوء استفاده از جوانان آسیای مرکزی هشدار دادند.

به گزارش ایکنا به نقل از الوفد، اظهارات رؤسلان قزاق بایف، وزیر امور خارجه قرقیزستان هم‌زمان با هشدارهای دیدبان الازهر برای مبارزه با افراط‌گرایی و تلاش سازمان‌های تروریستی برای گسترش نفوذ خود در کشورهای آسیای مرکزی مطرح شده است.

این گروه‌ها به ویژه گروه تروریستی داعش موفق به جذب حدود ۴ هزار نفر در این منطقه شده‌اند. افراد جذب شده از سوی داعش برای انجام عملیات تروریستی در کشورهای غربی مانند عملیات منهتن در ایالات‌متحده در نوامبر ۲۰۱۷ و همچنین حمله تروریستی به متروی شهر سن‌پترزبورگ در روسیه در آوریل ۲۰۱۷ مورد استفاده قرار گرفتند.

از سوی دیگر حادثه تروریستی در استکهلم در آوریل ۲۰۱۷ و همچنین حمله به باشگاهی در استانبول در شب سال نو ۲۰۱۷ توسط تروریست‌های اهل آسیای مرکزی صورت گرفت.

این هشدارها همچنین با گزارش‌هایی تأیید می‌شود که نشان می‌دهد سازمان تروریستی داعش پس از متحمل شدن خسارات سنگین در لیبی، سوریه و عراق، در منطقه آسیای مرکزی مستقر شده است. مسئله‌ای که کشورهای این منطقه را ناچار به اتخاذ مجموعه تدابیر امنیتی و فکری برای مقابله با این تشکیلات به منظور جلوگیری از جذب جوانان کرده است.

نگرانی‌ها از افزایش فعالیت داعش در آسیای مرکزی پس از تسلط طالبان به افغانستان نیز افزایش یافته است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.