آیا جوامع دیندار اطمینان بیشتری به اثرگذاری واکسن دارند؟

https://www.psypost.org/2021/08/people-in-more-religious-countries-tend-to-have-more-confidence-in-the-safety-and-effectiveness-of-vaccines-61623/amp?__twitter_impression=true

بنابر گزارش احتمالا مبتنی بر شهود برخی از ناظران درباره جامعه ایران، انگاری مردم مذهبی کمتر به واکسیناسیون اعتماد دارند و باتوجه به توجیهات بیشتر متکی به باورهای سنتی و مذهبی معتقدند که برای مقابله با کرونا باید به سراغ طب سنتی رفت یا آنکه پشت پرده ماجرای کرونا را انبوهی از توهم توطئه می‌دانند که دشمنان علیه ملت‌ها به راه انداخته‌اند. آیا این شهود در جامعه مذهبی ما به دیگر جوامع مذهبی نیز سرایت‌پذیر است؟ مردم در دیگر جوامع مذهبی درباره اثرگذاری واکسن‌ها چه باوری دارند؟

بنابر تحقیقات جدید، شهروندان کشورهای مذهبی اطمینان بیشتری به تأثیرگذاری واکسن و ایمنی آن دارند. محقق اصلی این پروژه تحقیقاتی که همیشه به تفاوت‌های فرهنگی و تأثیرات آن در جوامع مختلف علاقه‌مند بوده تصمیم می‌گیرد که بر روی متغیر دینداری و تأثیر آن بر میزان اطمینان شهروندان به واکسن تحقیق کند.

گروه تحقیقاتی وی داده‌های گردآوری شده از 147 کشور را تحلیل و بررسی کردند که نشان می‌دهد ساکنان کشورهای مذهبی‌تر (در مقایسه با کشورهای غیرمذهبی) با این گزاره‌ها بیشتر موافق بودند: “به نظر من واکسن‌ها امن هستند”، “به نظرم تزریق واکسن برای کودکان ضروری است”، “به نظرم واکسن در جلوگیری از بیماری مؤثر است”.

این داده‌ها به وضوح نشان می‌دهند که میزان اطمینان از اثرگذاری واکسن در کشورهای مذهبی بیشتر است. اهمیت چنین یافته‌ای در این است که خلاف شهود اکثر مردم است. محققان در این پژوهش با استفاده از داده‌های برنامه توسعه سازمان ملل، امید به زندگی، تحصیلات و استاندارد زندگی را از نظر آماری کنترل کردند.

سؤال مهم این است که علت همبستگی میان دین‌داری و اطمینان به اثرگذاری واکسن چیست.

به نظر نمی‌رسد متغیر سومی در این میان دخالت داشته باشد. به عنوان مثال، طبق تحقیقات، متغیر بدیهی و مهمی مثل توسعه انسانی در این همبستگی نقشی ندارد. فرضیه پژوهشگران پروژه این است که کم شدن اطمینان به اثرگذاری واکسن نه معلول باورهای دینی و نه معلول باورهای علمی است.

به گفته محققان، داده‌های مورد استفاده در پژوهش فوق در سال‌های 2015 تا 2019 یعنی پیش از همه‌گیری کرونا جمع‌آوری شده است. به طور خاص، سنجش اطمینان به اثرگذاری واکسن‌های کووید 19 احتمالاً بستگی به متغیرهای خاص و متعددی دارد و هنوز نمی توان ادعا کرد که پژوهش فوق تا چه حد در دوران کرونا قابل تعمیم است.

 

مترجم: مریم علمایی

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.