چالش ارتباط گردشگری حلال با اسلام‌گرایی افراطی در تونس

کشور تونس در شمال آفریقا با برخورداری از جاذبه‌های بسیار گردشگری، طی سال‌های اخیر به صنعت گردشگری حلال در این کشور رونق داده، اگرچه در مقطع اخیر شبکه‌های اجتماعی در تونس به صحنه جنجال درباره احتمال ترویج افراط‌گرایی در هتل‌های حلال تبدیل شده است.

به گزارش ایکنا به نقل از القدس العربی، همزمان با تدابیر فوق‌العاده‌ای که قیس سعید، رئیس جمهور تونس از زمان برکناری نخست‌وزیر این کشور برای به اصطلاح بهبود اوضاع و مبارزه با فساد، اتخاذ کرده است، اخبار هتل‌های اسلامی و گردشگری حلال هم در صدر رسانه‌های تونس قرار گرفته است.

رسانه‌ها و صفحات اجتماعی در تونس اخباری را در مورد تعطیل شدن هتل‌های اسلامی از سوی مقامات این کشور منتشر کرده و آن را نقض قانون اساسی کشورشان خواندند.

این در حالی است که برخی هتل‌ها این ادعاها را رد کردند و برخی هم اهداف انتشار چنین اخباری را زیر سؤال برده و معتقدند که شایعه‌پراکنی‌ها برای القای این است که تصمیم‌های رئیس جمهور تونس اساساً جریان‌های اسلام‌گرا در این کشور را هدف گرفته است.

رسانه‌های محلی تونس خبر دادند مقامات این کشور یک مکان بزرگ گردشگری را در شهر طبرقه در استان جندوبه در شمال غرب تونس، به دلیل رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی تعطیل کرده‌اند، زیرا چند روزی را به گردشگری اسلامی اختصاص داده بودند که با استقبال بیش از پانصد گردشگر همراه شده بود؛ علاوه بر اینکه گفته می‌شود، گردشگران در آنجا نماز جماعت و محافل تبلیغ دین برگزار کردند.

دیگر رسانه‌ها هم می‌گویند مقامات تونس یک مکان گردشگری دیگر ویژه گردشگری اسلامی را در شهر حمام الاعزاز در استان نابل در شرق تونس به بهانه نداشتن مجوز کار تعطیل کردند. این مکان متعلق به یکی از اعضای پارلمان تونس است.

این در حالی است که بخش گردشگری حلال در تونس بیانیه‌ای را از هتل طبرقه منتشر کرد که در آن تأکید شده که این هتل تا این ساعت هنوز به کار خود ادامه می‌دهد و تعطیل نشده است.

در این بیانیه آمده است: تنها چیزی که در این مورد وجود دارد، این است که رزروهای ما که قبلاً در صفحه خود اعلام کرده بودیم، در تاریخ ۱۸ آگوست به پایان رسیده است و مشتریانی که هتل را رزرو کردند، مشتریانی هستند که از ده‌ها آژانس مسافرتی که با اپراتورهای مسافرتی سروکار دارند، جا رزرو کرده‌اند؛ در حالی که به مقررات این هتل در خصوص حضور خانواده‌هایی محترم و بدون سرو الکل هم احترام می‌گذارند.

در این بیانیه آمده است: در مورد موضوع اقامه نماز توسط گردشگران در این هتل که برخی آن را جرم و فاجعه بزرگ تلقی می‌کنند، باید گفت که ما در تونس در کشوری آزاد هستیم که در آن به افراد معتقد احترام گذاشته می‌شود و قانون اقامه نماز جماعت را در هیچ کجا منع نمی‌کند. ما مفتخریم که چنین گردشگری را راه‌اندازی کرده‌ایم که فضایی محترم را برای خانواده‌ها بدون سرو الکل در آنجا فراهم کرده است و در عین حال ما تأکید می‌کنیم که در این محیط چیزی را به هیچ کسی تحمیل نمی‌کنیم.

در همین حال یک گروه موسوم به «دیدبان ملی دفاع از مدنیت کشور» در تونس با صدور بیانیه‌ای نسبت به پدیده گردشگری حلال در تونس ابراز نگرانی کرد و مدعی شد که این امر منجر به ایجاد محافل تبلیغ به افراط‌گرایی دینی در داخل برخی مسافرخانه‌ها و هتل‌ها می‌شود.

این نهاد مدعی است که در این محافل، تندروها گفتمان خشونت و تکفیر را ترویج می‌دهند، به خصوص در شرایطی که طالبان هم افغانستان را به کنترل خود درآورده و تلاش‌هایی برای احیای اخوان‌المسلمین در تونس می‌شود.

این نهاد همچنین از بین رفتن تمام آنچه «جلوه‌های تجارت دین و استفاده نادرست از اسلام و قرآن برای مقاصد سیاسی» خوانده شده است، خواستار شد و گفت: تلاش‌های شناخته شده‌ای از سوی بیگانگان برنامه‌ریزی شده است تا ارکان حکومت جدید تونس را با انتشار افکار تکفیری و خشونت‌آمیز و مغایر با صلح و وحدت وطن و توسعه، نابود کنند.

دیدبان ملی دفاع از مدنیت کشور خواستار تعطیل شدن تمام اماکنی شد که به تعبیر آن، تروریست‌ها آنجا را به چراگاهی برای سم‌پاشی افکار تکفیری قرار داده‌اند؛ به گفته این نهاد، هتل‌ها و مسافرخانه‌ها که در آنجا محافل تبلیغ دین تحت عنوان گردشگری اسلامی برپا می‌شود و همچنین تریبون‌هایی که تحت عنوان اسلام برای گردشگری حلال تبلیغ می‌کنند، باید برچیده شوند.

این نهاد معتقد است مقر اتحادیه جهانی علمای مسلمانان در شهرهای تونس و صفاقس و همچنین صدها مدرسه و مهد کودک که به نام مدارس و مهدهای قرآن فعالیت می‌کنند، باید تعطیل شوند با این ادعا که آنها روحیه خشونت‌طلبی را در کودکان رواج می‌دهند.

این در حالی است که پدیده گردشگری حلال در تونس مسئله تازه‌ای نیست. طی سال‌ها اخیر چندین هتل اسلامی در برخی مناطق گردشگری و شهرهای ساحلی این کشور نظیر الحمامات، المهدیه، المنستیر و غیره افتتاح شده است؛ علاوه بر اینکه برخی هتل‌هایی هم که به گردشگری اسلامی اختصاص ندارند، در طول ماه مبارک رمضان خدمات حلال ارائه می‌دهند.

راشد الغنوشی، رئیس جنبش النهضه تونس نیز که نخست‌وزیر تحت حمایت او به تازگی برکنار شده است، در سال ۲۰۱۸ یک هتل حلال را در منطقه گردشگری یاسمین الحمامات در نزدیکی پایتخت تونس افتتاح کرد که جنجال گسترده‌ای در این کشور برانگیخت.

گردشگری حلال یا گردشگری اسلامی، شاخه‌ای از صنعت گردشگری مطابق با اصول و آموزه‌های دین اسلام است که از سوی خانواده‌های مسلمان مورد توجه قرار گرفته است.

در این نوع گردشگری، هتل‌ها مشروبات الکلی سرو نمی‌کنند و در آن‌ها استخرها، اماکن تفریحی و سرویس‌های بهداشتی جداگانه‌ای برای زنان و مردان در نظر گرفته می‌شود.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.