نشست «فیلسوف ایرانی در چشم عارف آلمانی» برگزار می‌شود

بیست وسومین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی بوعلی سینا با عنوان «فیلسوف ایرانی در چشم عارف آلمانی» به صورت مجازی پخش خواهد شد.

در فرهنگ اسلامی هرجا که بحث تعارض «عقل و وحی» و یا «عقل و عشق» و «معرفت حصولی و معرفت شهودی» مطرح بوده است همه‌ی آن کسانی که «دین‌مدار»، «عشق‌محور» و یا «اهل شهود» بوده‌اند برای حمله به «عقل»، رییس فلاسفه، ابن‌سینا، را هدف اعتراض خویش قرار داده‌اند. گاهی عارفان او را مورد بی مهری قرار داده‌اند و زمانی متکلمان به جدال با او برخاسته و علیه‌اش «تهافت الفلاسفه» را نوشته‌اند.

اما آن‌جا که عقلْ وزن و جایگاه شایسته‌ی خود را یافته است نام ابن‌سینا به عنوان رییس فلاسفه، بیش از هزار سال است که بر تارک فلسفه‌ی شرق و غرب می درخشد. وی نه‌ تنها رییس مشاییان در جهان اسلام است بلکه فلسفه‌ی مشایی را آنچنان که باید حتی به غرب مسیحی شناسانده است.

در اینجا، بحث از عارف بزرگ آلمانی، مایستراکهارت است که شاید بزرگ‌ترین نظریه‌پرداز عرفان مسیحی باشد. قدرت و قوت اکهارت در زمینه‌ی فلسفه باعث می شودکه وی بتواند نوعی عرفان نظری را در عرفان مسیحی پی ریزی کند. اساس تعلیمات عرفان او را، مانند بسیاری از عرفای دیگر، دیدگاهی وحدت وجودی تشکیل می دهد. او در پرداختن نظریه‌ی وحدت وجودی خود، به غایت وامدار دیدگاه‌های ابن‌سینا است.

اکهارت، به شهادت آثارش، همه‌ی کتاب «شفا»ی ابن‌سینا، از الاهیات تا طبیعیات، را به دقت مطالعه کرده و از آن پس، به‌قدری شیفته‌ی ابن‌سینا شده است که همه جا از فلسفه‌ی او سود برده، او را به عنوان استاد و شیخ ستوده و در بعضی از موارد ابن‌سینای مسلمان را لطیف‌تر از آکویناس مسیحی دانسته است. اکهارت قرائتی نوافلاطونی و حتی اشراقی و عارفانه از دیدگاه‌های ابن‌سینا دارد.

بیست وسومین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی بوعلی سینا در روز چهارشنبه ۲۰ مرداد ساعت ۱۱ صبح با عنوان «فیلسوف ایرانی در چشم عارف آلمانی» به سخنرانی دکتر قاسم کاکایی استاد دانشگاه شیراز اختصاص دارد که به صورت مجازی پخش خواهد شد.
علاقه‌مندان می‌توانند این برنامه را از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب به نشانی ketabofarhang، تلگرام این مرکز به نشانی bookcitycc و صفحه‌ی این مرکز در سایت آپارات پیگیری کنند.

منبع: ایبنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.