«پرتوی از اندیشه آیت‌الله طالقانی» منتشر شد

کتاب «پرتوی از اندیشه آیت‌الله طالقانی» نوشته مریم صفری از سوی موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شد.

کتاب «پرتوی از اندیشه آیت‌الله طالقانی» از سوی موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شد. آیت‌ الله سید محمود طالقانی از جمله شخصیت‌های اثرگذار معاصر است. سیاستمدار و اندیشمند بزرگ که مشی سیاسی خاص خود را داشت.

وی نگرشی از خود بر جای گذاشت که مبتنی بر کثرت‌گرایی، تساهل و دموکراسی بود. کتاب «پرتوی از اندیشه آیت‌الله طالقانی» درصدد است تا نوع پیوندی را که آیت‌الله طالقانی میان شیوه‌های دموکراتیک سیاسی زمان خود و دین اسلام برقرار می‌کند مورد بررسی قرار دهد و پرتوی از این اندیشه را آشکار سازد.

این اثر مشتمل بر دو بخش و هر بخش شامل چهار فصل است. بخش اول بنیان‌های اندیشه آیت‌الله طالقانی را بررسی می‌کند. فصلِ اولِ این بخش نگاهی است به زندگی علمی، اجتماعی و سیاسی آیت‌الله طالقانی. این فصل مخاطب را با شخصیت طالقانی آشنا کرده و خواننده را برای ورود به مبحث اصلی کتاب که همانا سیر در آراء و اندیشه‌های سید محمود طالقانی است آماده می‌کند.

فصل دوم این بخش سیری در آثار و مکتوبات بر جای مانده از آیت‌الله طالقانی است که بخشی از اندیشه وی از این رهگذر بر خواننده معلوم شود. فصل سوم جریان‌های فکری تاثیرگذار بر اندیشه وی را بررسی می‌کند که جریان ملی‌گرایی، جریان مشروطه‌خواهی، جریان فکری انقلابی و… از آن جمله است.

فصل چهارم نیز به تدقیق در مبانی فکری و نظری آیت‌الله طالقانی اختصاص دارد. در این بین مبانی معرفت‌شناسی، روش‌شناسی، انسان‌شناسی، هستی‌شناسی و… مورد بررسی قرار می‌گیرد. بخش دوم سیاست و حکومت را در آرای آیت‌الله طالقانی وارسی می‌کند.

این بخش نیز چهار فصل دارد. فصل نخست به بررسی دین و سیاست در اندیشه این متفکر بزرگ اختصاص دارد؛ فصل دوم مفاهیم بنیادین حکومت مردمسالاری دینی را در اندیشه طالقانی بررسی می‌کند؛ مفاهیمی چون آزادی، برابری، عدالت و… در این فصل مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سومین فصل شورا و نظام شورایی را در اندیشه طالقانی واکاوی می‌کند و فصل چهارم به حکومت مطلوب و ابعاد آن در نظرگاه وی اختصاص دارد.

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «آیت‌الله طالقانی به دنبال تحقق حکومت دینی بود که با ویژگی‌های ملی و قومی و نژادی هر منطقه و مردمان خاص آنجا هماهنگی داشته باشد. او در مسیر برداشت‌های سیاسی آیت‌الله نائینی، مدافع حکومتی است که علما در آن بر امورات نظارت می‌کنند و به عنوان راهنمایان دینی، تطابق برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌ها را با اسلام می‌سنجند تا مبادا رژیم در ورطه خطرآفرین سکولاریسم و لائیسم فرو غلتند.»

مریم صفری این کتاب را در ۴۳۶ صفحه تالیف کرده و موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی آن را با قیمت ۸۵ هزار تومان در اختیار علاقمندان قرار داده است.

منبع: ایبنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.