فساد مالی بزرگ در واتیکان

روز سه‌شنبه محاکمه کاردینال جووانی آنجلو بچو به همراه ۹ متهم دیگر که در رسوایی مالی تاریخی در واتیکان مشارکت داشته‌اند آغاز می‌شود. این نخستین بار در تاریخ معاصر است که یک کاردینال توسط دادستان‌های واتیکان متهم می‌شود.

دادستان‌های واتیکان بر پایه اسناد پرونده‌ای که تکمیل آن از دو سال پیش آغاز شده مدعی هستند که ۱۰ نفر از جمله کارمندان کلیسا و واسطه‌گران مالی فعال در لندن مرتکب جرایم مختلفی از جمله اختلاس، کلاهبرداری و فساد مالی شده‌اند.

البته آقای بچو که ۷۳ سال دارد و در سال ۲۰۱۸ از سوی پاپ فرانسیس به درجه کاردینالی ارتقا داده شد، مدعی است که قربانی یک توطئه شده و بی‌گناه است. با این حال، او به عنوان مقام ناظر، متهم دریف اول خرید زیان‌آور یک ملک ۱۷ هزار متر مربعی در لندن به قیمت ۳۵۰ میلیون یورو است.

آقای بچو همچنین متهم شده که افزون بر اقدام به اختلاس و سوء استفاده از منابع خیریه واتیکان، تلاش کرده تا با پرداخت رشوه شاهدان این معامله زیان‌آور را وادار به سکوت کند و نیز صدها هزار یورو از بودجه واتیکان را به حساب خیریه متعلق به برادرش واریز کرده است.

این نخستین بار در تاریخ معاصر است که یک کاردینال توسط دادستان‌های واتیکان متهم می‌شود.

کیفرخواست ۴۸۷ صفحه‌ای که در اوایل ماه جاری منتشر شد بر پایه مستنداتی ۳۰ هزار صفحه‌ای از نقل و انتقالات کلان بانکی، پیام‌های متنی مبادله شده از طریق تلفن‌های همراه متهمان پرونده، نحوه انتقال بسته‌های پول‌ و جلسات مخفیانه آنها در هتل‌های لوکس تهیه شده است.

فرانسیس از زمان پاپ شدن در سال ۲۰۱۳ قول داد که امور مالی کلیسای واتیکان را ​​شفاف کند و پیگیری پرونده‌های ده‌ها سال رسوائی مالی در این کلیسا را در دستور کار قرار دهد.

منبع: یورونیوز

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.