فراروانشناسی ابن سینا بررسی می‌شود

بیست و یکمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ بوعلی سینا به بررسی «فراروانشناسی ابن سینا» اختصاص دارد.

فراروانشناسی به توصیف و تبیین روندهای ظاهرا غیرعادی شناخت و کنش برخی ازانسان‌ها نسبت به اشیاء و اذهان می‌پردازد. ابن سینا حدود هشت قرن پیش از تاسیس انجمن روح‌پژوهی در انگلستان و آمریکا، فراروانشناسی را در آخرین فصل کتاب اشارات و تنبیهات بنیاد نهاده‌ است.

او در این فصل به ذکر مشاهدات و سپس ارائه تبیین خود از این سه پدیده‌ خارق عادت می‌پردازد: زیست بی آب و غذا، حرکت کردن یا حرکت دادن غیرعادی اجسام، اخبار از غیب. از این سه پدیده، دومی و سومی آشکارا شبیه دورجنبانی، نهان‌بینی و پیش‌آگاهی در فراروانشناسی‌اند.از آنجا که چنین پدیده‌هایی در فرهنگ اسلامی بیشتر به عارفان و صوفیان نسبت‌داده می‌شود، برخی از شارحان به خطا محتوی این فصل را « فلسفه عرفان» شمرده‌اند، درحالی که درون‌مایه‌ی این فصل همانا فراروانشناسی است.

بیست و یکمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ بوعلی سینا در روز چهارشنبه ۶ مرداد۱۴۰۰ ساعت ۱۱ صبح با عنوان «فراروانشناسی ابن سینا» به سخنرانی دکتر مهدی عظیمی (دانشیار دانشکده الهیات دانشگاه تهران) اختصاص دارد که به صورت مجازی پخش خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند این برنامه را از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب به نشانی ketabofarhang، تلگرام این مرکز به نشانی bookcitycc و صفحه‌ این مرکز در سایت آپارات پیگیری کنند.

منبع: ایبنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.