انتقاد دیده‌بان حقوق بشر از رای دادگاه اروپا درباره منع حجاب

دیده‌بان حقوق بشر از حکم دادگاه عالی اتحادیه اروپا در اهدای مجوز به کارفرمایان برای ممنوع کردن حجاب کارکنان انتقاد کرد و آن را نقض حقوق مسلمانان دانست.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از جئو تی وی، دیدبان حقوق بشر حکم دادگاه عالی اتحادیه اروپا را که به کارفرمایان اجازه داده است تحت شرایط خاص، پوشیدن روسری را ممنوع کنند، نقض آزادی‌های دینی خوانده و اضافه کرده است که با این قانون، زنان مسلمان در اروپا مجبور می‌شوند بین دین و شغل خود یکی را انتخاب کنند.

هفته گذشته، دیوان عدالت اتحادیه اروپا (CJEU) مستقر در لوکزامبورگ حکم داد که شرکت‌های عضو اتحادیه می‌توانند در شرایط خاص، یعنی در صورت نیاز به اثبات بی‌طرفی دینی به مشتریان، کارکنان خود را ازداشتن روسری منع کنند.

دیدبان حقوق بشر در بیانیه خود اعلام کرد: ممنوعیت‌های مشابه تبعیض‌آمیز در آلمان باعث شد زنان مسلمان شغل تدریس خود را کنار بگذارند و در فرانسه تحصیل خود را رها کنند.

به گفته این سازمان، آزادی‌های دینی به ویژه برای زنان مسلمان آسیب دیده است.

دیوان عدالت اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که کارفرمایان می‌توانند بیان عقاید دینی، سیاسی یا فلسفی در محل کار را در جاهایی که نیاز واقعی برای ارائه تصویری بی‌طرفانه به مشتریان یا نیاز جلوگیری از اختلافات اجتماعی وجود دارد محدود کنند.

دیدبان حقوق بشر اعلام کرد که این استدلال قبلا برای توجیه ممنوعیت‌های مشابه در بخش دولتی استفاده شده است و این قانون، تعیض را به بخش خصوصی گسترش می‌دهد و زمینه را برای تبعیض گسترده در بازار کار باز می‌کند.

به گفته این سازمان، استدلال دادگاه مبنی بر اینکه اجازه دادن به پوشیدن لباس دینی می‌تواند به توانایی فعالیت یک کسب و کار آسیب برساند بر این منطق ناقص استوار است که اعتراض مشتری نسبت به کارمندانی که لباس دینی پوشیده‌اند می‌تواند به طور قانونی مجوزی برای نقض حقوق کارکنان باشد.

در این بیانیه آمده است: در عمل، زنان مسلمان در اروپا که از روسری یا روبند استفاده می‌کنند غالباً هدف اصلی چنین محدودیت‌هایی قرار می‌گیرند.

ممنوعیت لباس دینی و نمادها برای معلمان و سایر کارمندان دولت در آلمان باعث شد برخی از زنان مسلمان از شغل تدریس دست بکشند.

همچنین ممنوعیت پوشش صورت در فرانسه که توسط دادگاه حقوق بشر اروپا تأیید شد، منجر به جریمه ۶۰۰ زن مسلمان در کمتر از سه سال شد و قانون فرانسه در سال ۲۰۰۴ مبنی بر ممنوعیت استفاده از روسری در مدارس، برخی از دختران مسلمان را از ادامه تحصیل باز داشت.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.