خوشنویسی هنرمند هندی بر دیوارهای مساجد هند

آنیل کومار چوهان هنرمند هندو، در طول ۳۰ سال دیوارهای بیش از ۲۰۰ مسجد را در هند خوشنویسی کرده‌است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری الجزیره قطر، آنیل ۵۰ ساله در شهر حیدرآباد واقع در غرب هند زندگی می‌کند و هنر خوش نویسی به زبان عربی و اردو را بدون داشتن معلم خاصی و تنها با تکرار و تجربه آموخته است.
حدود ۳۰ سال پیش زمانی که او مشغول نوشتن تابلوهای مغازه‌ها به زبان اردو بود، مزین کردن مساجد به آیه‌های قرآن را نیز آغاز کرد تا از این طریق درآمد خوبی داشته باشد.
او می‌گوید: من از یک خانواده بسیار فقیرهستم و مجبور شدم پس از کلاس ۱۰ مدرسه را ترک کنم تا کمک خرج خانواده باشم. در نقاشی استعداد داشتم، بنابراین فکر کردم چرا این مهارت را وارد حرفه نوشتن تابلو نکنم.

وی افزود: اگرچه برای نوشتن آیات قرآنی بر روی دیوارهای ۱۰۰ مسجد یک پاداش دریافت کردم، اما مزین کردن ۱۰۰ مسجد دیگر را بدون هیچ پاداشی انجام دادم. با این اماکن مقدس یک ارتباط معنوی برقرار کردم و این امر من را از گرفتن پول بابت کار خودم منع می‌کرد.
چوهان از پروژه‌های مختلف خود در سراسر هند، ماهانه حدود ۳۵۰ دلار درآمد دارد.

وی همچنین می‌گوید برای آموزش خط عربی یا اردو به هیچ مدرسه رسمی یا اسلامی نرفته است.
این هنرمند هندی گفت: در طول پروژه‌های نقاشی بود که خواندن و نوشتن اردو را آموختم. چیزی نگذشت که مردم متوجه استعداد من شدند و از من خواستند اماکن مقدس در سراسر شهر حیدرآباد را با آیات قرآنی مزین کنم.
به گفته چوهان حدود ۳۰ سال پیش نوشتن تابلوها به زبان اردو امر مهمی بود چون اکثریت جمعیت شهر حیدرآباد مسلمانان بودند. بنابراین فراگرفتن اردو برای او واجب بود.
وی با اشاره به اینکه به تدریج عاشق زبان اردو شده است، گفت: به تدریج متوجه کلمات و حروف الفبای اردو و عربی شدم و به این زبان بسیار علاقه مند شدم. در اوقات فراغت خود، کلمات اردو و عربی را از روی کتاب‌ها تکرار می‌کردم تا توانستم مهارت خود را افزایش بدهم.

وی افزود: در دهه ۹۰ میلادی بود که اولین پروژه بزرگ خود را بدست آوردم و از من خواسته شد با آیات قرآنی، مسجد بسیار مشهور “نور” در حیدرآباد را تزئین کنم. خیلی خوشحال بودم. این پروژه به این معنی بود که استعداد من کشف شده است و از سوی بزرگان شهر مورد قبول واقع شده‌ام و از این به بعد فرصت‌های زیادی سراغ من آمد.
با این حال تعدادی از مردم محلی در شهر حیدرآباد مخالف نوشتن قران توسط یک فرد هندو بودند. اما چوهان توانست یک فتوا از سوی دانشگاه جامیا نظامیا حیدرآباد کسب کند تا بتواند به هنر خود ادامه دهد. مدیریت این دانشگاه که تحت تاثیر هنر چوهان قرار گرفته بودند، بوم بزرگ سوره یاسین را که توسط چوهان خطاطی شده بود، در نمایشگاه این دانشگاه به نمایش درآوردند.

چوهان که این روزها می‌تواند به زبان اردو شعر نیز بگوید معتقد است: همه ما آفریده خداوند هستیم. امروز اکثر دوستان من مسلمان هستند. ما زندگی یکدیگر را تکمیل می‌کنیم.
این هنرمند هندو همچنین تصمیم دارد نمایشگاهی از خطاطی‌های خود از آیات قرآنی را برپا کند.
وی گفت: در طول ماه مبارک رمضان حجم کار من بسیار افزایش می‌یابد و از یک مسجد به مسجد دیگر می‌روم تا پیام الله در مورد صلح را از طریق هنر خود منتقل کنم. اما این پروژه‌ها مانند کارهای دیگر نیست و من بسیار به آن علاقه مند هستم. اگر ما آموزه‌های خداوند را دنبال کنیم، می‌توانیم در صلح درکنار یکدیگر زندگی کنیم و جهان به مکانی بهتر تبدیل خواهد شد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.