نقش شهرک‌نشینان در سیاست‌های اسرائیل

براساس گزارش دفتر ملی دفاع از زمین و مقاومت در برابر شهرک‌سازی، شهرک نشینان نقشی مهمی در سیاست‌های استعمارگرانه اسرائیل در کرانه باختری دارند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فلسطینی معا، دفتر ملی دفاع از زمین و مقاومت در برابر شهرک سازی در گزارش هفتگی خود اعلام کرد: شهرک نشینیان جبل صبیح از اراضی شهرک بیتا را ترک کردند اما پروژه شهرک سازی در این مکان همچنان باقی مانده است. تمام داده‌ها نشان می‌دهند که شهرک نشینیان کسانی هستند که سیاست دولت رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی ۶۷ را تعیین می‌کنند. آنچه حل و فصل درباره کانون شهرک سازی “اویتار” در جبل صبیح خوانده می‌شود تحمیل واقعیتی بر سرزمین فلسطین و پروژه ایجاد شهرک جدید است و هدف اصلی از ابتدا همین بوده است.

در این گزارش آمده است: ارتش رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند تا نشان دهد که مخالف ایجاد این شهرک است اما این فریب و گمراهی است. ارتش این رژیم کنترل کرانه باختری را در دست دارد و ایجاد کانون شهرک سازی تحت نظارت این رژیم صورت گرفته و بیشتر از همه ارتش در ایجاد ساختمان‌های مسکونی برای بیش از ۵۰ خانواده نقش داشته است. آنچه درباره حل و فصل گفته می‌شود که ارتش رژیم صهیونیستی با رهبران شورای شهرک‌ها در کرانه باختری با آن توافق کرده‌اند شامل تخلیه کانون شهرک سازی اویتار است و براساس این راهکار تعدادی از نیروهای اسرائیلی به طور دائم در آن می‌مانند. ۳۰ دانش آموز مدرسه دینی و سه خانواده از کادر مدرسه در این شهرک می‌مانند و یک مدرسه نظامی دینی در آنجا ساخته می‌شود. همچنین بعدا به این کانون شهرک سازی مشروعیت داده می‌شود و این کاملا نشان دهنده تسلیم بودن ارتش و دولت رژیم صهیونیستی در برابر خواسته‌های شهرک نشینیان برای مصادره اراضی فلسطین است.

در ادامه این گزارش عنوان شده است: از سوی دیگر در اقدام دیگری از سوی شهرک نشینان برای سیطره بر اراضی فلسطینی شهرک نشینان تعدادی خانه‌های پیش ساخته را در روستای کیسان در شرق بیت لحم که پیشتر کنترل آن را در دست گرفته بودند، کار گذاشتند. شهرک نشینان بر منطقه‌ای که مساحت آن بیش از ۵۰ دونم است سیطره یافتند و مسیرها و زیرساختی را با هدف تأسیس کانون شهرک سازی ایجاد کردند. آن‌ها همچنین کانون جدیدی را در روستای دیرقدیس در غرب رام الله ایجاد کردند.

در این راستا سازمان اسرائیلی “کرِم نفوت” که اقدامات شهرک نشینان درباره سیطره بر اراضی فلسطینی را پیگیری می‌کند، اعلام کرد، شهرک نشینان یهود در کرانه باختری برای تجاوز به فلسطینی‌ها از سگ‌ها استفاده می‌کنند تا نگذارند به کشاورزی بپردازند. این یک سلاح سرکوب مثل نظام‌های سرکوبگرانه نژادپرست است. این حملات تحت نظارت سربازان ارتش رژیم صهیونیستی انجام می‌شود. یکی از نهادهایی که شهرک نشینان از آن برای نظارت بر سگ‌هایشان استفاده می‌کنند و در شهرک عوفرا در اطراف رام الله واقع است از حمایت مالی وزارت فرهنگ و ورزش این رژیم برخوردار است.

از سوی دیگر مقامات رژیم صهیونیستی و شهرداری موشه لئون طرح خود را برای مجبور کردن ساکنان محله البستان در شهرک سلوان با ویران کردن یک مجتمع تجاری متعلق به نضال رجبی آغاز کرد. وی پیشتر هشداری را برای ویران کردن منزلش دریافت کرده بود. هدف رژیم صهیونیستی اخراج فلسطینی‌ها از این محله و سیطره بر املاکشان است. بعد از ۲۴ ساعت از مهلتی که رژیم صهیونیستی به ساکنان برای ویران کردن منازلشان داده بود، نیروهای اسرائیلی به این شهرک حمله کردند.

در این راستا سازمان ملل از رژیم صهیونیستی خواست به وضعیت موجود در شهر قدس و توقف شهرک سازی و تخلیه و انهدام احترام بگذارد.

رزماری دکارلو در نشست بین‌المللی درباره تغییر جمعیتی اجباری در قدس-نقض‌های سنگین و تهدید به صلح که کمیته بین‌المللی توجه به حقوق غیرقابل تصرف فلسطینی‌ها با سازمان همکاری اسلامی آن را برگزار کرد، بر لزوم احترام به وضعیت کنونی قدس تأکید کرد.

همچنین در گزارش مذکور درباره نقض‌های هفتگی در شهرهای فلسطین آمده است:

قدس
شهرداری قدس حمزه محمود ابوسلعوم، شهروند فلسطینی را به تخریب اتاق مسکونی‌اش در محله الثوری در جنوب شهر که مساحت آن ۳۲ متر بود به بهانه نداشتن مجوز مجبور کرد. همچنین محمد علی صیام انباری را در محله وادی حلوه در سلوان منهدم کرد. شهرداری قدس وابسته به رژیم صهیونیستی آپارتمان مسکونی را در محله سویح ویران کرد. همچنین شهرک نشینان یک ساختمان مسکونی در محله وادی حلوه را مصادره کردند.

الخلیل
ده‌ها شهرک نشین از شهرک “حفات ماعون” به زمین‌ها و منازل ساکنان روستای التوانه در جنوب الخلیل با حمایت نیروهای اسرائیلی حمله کرده و از سلاح استفاده کردند و به سمت منازل این روستا سنگ پرتاب کردند. همین باعث ترس ساکنان این شهر شد. آن‌ها همچنین دو چادر را به آتش کشیدند. بلدوزرهای رژیم صهیونیستی اراضی که به مصادره تهدید شده بودند در منطقه جمروره در غرب الخلیل را ویران کردند. نیروهای اسرائیلی همچنین چشمه‌های آب در منطقه البقعه در شرق الخلیل را با سیمان بستند. شهرک نشینان با سنگ و عصا به تعدادی از شهروندان در منطقه مغایر العبید در شمال شرق یطا حمله کردند که به زخمی شدن یک فلسطینی منجر شد.

بیت لحم
مقامات رژیم صهیونیستی همچنین به صاحبان چهار منزل در منطقه صمیع در شمال غرب روستای الولجه و صاحبان دو منزل در روستای کیسان در بیت لحم اطلاع دادند که باید منازلشان خراب شود.

رام الله
دادگاه عالی رژیم صهیونیستی با درخواست جدید سازمان حقوقی “هموکید-مرکز دفاع از شخص” به نیابت از خانواده اسیر منتصر شلبی برای ممانعت از تخریب منازلش در ترمسعیا در نزدیکی رام الله مخالفت کرد. این سومین باری است که این دادگاه با این درخواست مخالفت می‌کند.

نابلس
تعدادی از شهرک نشینان به منازل فلسطینی‌ها در روستای عینابوس در جنوب نابلس حمله و همچنین تعدادی از درختان میوه دار را در روستای جالود قطع کردند. شهرک نشینیان همچنین به خودروی یوسف فیاض دوابشه تیراندازی کردند. شهرک نشینان همچنین ده‌ها دونم از زمین‌های کشاورزی در روستای بورین را به آتش کشیدند. مقامات رژیم صهیونیستی همچنین به ۲۵ منزل در روستای الساویه اعلام کردند که منازلشان باید خراب شود.

الاغوار
نیروهای رژیم صهیونیستی اخطاریه‌ای را برای توقف فعالیت یک کارگاه در منطقه الساکوت در الاغوار شمالی برای فوزی یوسف ابومطاوع ارسال کردند. همچنین در جریان تجاوز گروهی از شهرک نشینان سه جوان در روستای تیاسیر در شرق طوباس زخمی شدند. تعدادی از شهرک نشینان نیز به تعدادی از چوپانان در الاغوار حمله کرده و چهار گاو را دزدیدند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.