بیعت اعضای بوکوحرام با داعش

جمعی از شبه‌نظامیان گروه نیجریه‌ای بوکوحرام چند هفته پس از کشته شدن رهبرشان با گروه رقیب تحت عنوان ” داعش در استان آفریقای غربی” (ISWAP) بیعت کردند.

براساس فیلمی که به دست خبرگزاری رویترز رسیده است، این بیعت انجام شده و این نگرانی وجود دارد که گروه رقیب بوکوحرام کنترل شبه نظامیان در شمال شرقی نیجریه را به دنبال مرگ ابوبکر شیکاو، رهبر بوکوحرام در ماه گذشته به دست بگیرد. با این حال تمام ناظران متقاعد نشدند که این ویدیو به معنای بیعت تمام شبه نظامیان بوکوحرام با شاخه داعش باشد.

این گروه‌ها سال‌هاست که در فعالیت‌های خشونت طلبانه دخیل هستند و اگر شاخه داعش شبه نظامیان بوکوحرام را جذب کند، میتواند روی حمله به ارتش نیجریه متمرکز شود.

سازمان ملل به تازگی اعلام کرد، حدود ۳۵۰ هزار تن در نتیجه ۱۲ سال تحرکات شبه نظامیان و بحران‌های انسانی پس از آن جان خودشان را از دست داده‌اند.

این ویدیو که به دست شاخه رسانه‌ای داعش تهیه شده است، کلیپهایی از چند صد مرد نشان داد که بسیاری از آنها مسلح بودند و کنار هم حضور داشتند. بسیاری از آنها سخنانی را مقابل دوربین گفتند.

یکی از شبه نظامیان بوکوحرام گفت: ما با یکدیگر برای جنگ با کافران متحد خواهیم شد. اکنون که ما متحد شده‌ایم، آنچه اکنون رخ خواهد داشت، بسیار فراتر از چیزی است که در گذشته رخ داده است.

وینسنت فوچر، از محققان مرکز تحقیقات علوم ملی فرانسه که روی این حوزه کار میکند، گفت این ویدیو شاهد دیگری از قدرت گرفتن شاخه جدید داعش است.

او گفت: این نشانه دیگری است که شاخه داعش پیروز شده است. نشانه‌های تحکیم قدرت آنها شامل ادعاهایی برای حمله به نواحی است که مناطق نفوذ بوکوحرام به حساب می‌آید و نشانه دیگر کاهش خشونت علیه غیرنظامیان در مناطق تحت کنترل بوکوحرام است.

با این حال، بولاما بوکارتی، از تحلیلگران ارشد موسسه تغییرات جهانی تونی بلر، این ویدیو را صرفا تبلیغاتی دانست و گفت رهبران ارشد بوکوحرام در آن حضور نداشتند. بوکارتی تاکید کرد: فکر میکنم بوکوحرام هنوز خیلی دو دستگی دارد و آنها به نبرد با یکدیگر ادامه خواهند داد.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.