قبرستان بقیع؛ بی‌آلایش و ساده اما باشکوه!

سیدعلی‌رضا واسعی

گر چه قبرستان بقیع برای شیعه اهمیت بسیار دارد، اما این نقطه برای هر مسلمانی محترم است.

در سرزمین مدینه که این روزها توفیق حضور در آن یافته‌ام، خاطره‌های زیادی وجود دارد و نقطه نقطه آن یادآور تاریخ اسلام و زندگی بزرگ‌مرد تاریخ بشری حضرت محمد بن عبدالله(ص) است.

گذشته از مسجد النبی که خود دنیای متفاوتی است و حضور در آن آدمی را با دنیای دیگر پیوند می‌دهد، نقطه‌های فراوانی در آن است که یادآور خاطره‌های آن عزیز است؛ از مهربانی‌ها، پای‌مردی‌ها، جنگ، صلح، پیروزی، مباهله، عبادت، تجمع، خطبه‌ها و… کافی است گوش جان سپرده شود و دل به تاریخ داد آن گاه زمزمه‌های زیادی شنیده می‌شود که به راستی شگفت‌آور است و با همه خشونت‌ها و تخریب‌هایی که در دوره‌های اخیر از سوی وهابیان در این سرزمین اعمال شده است،

هم چنان معنویت‌هایی وجود دارد که قلب آدمی را می‌لرزاند. در این میان قبرستان بقیع حال و هوای دیگری دارد، قبرستانی که برای تمامی مسلمانان اهمیت دارد و به رغم محدودیت‌های سرسختانه و تبلیغات مخربانه مأموران سعودی، هجوم مشتاقان شیعه و سنی برای ورود به این قبرستان و دل‌دادگی بدان دیدنی و تحسین برانگیز است. قبرستانی که در آن بزرگانی از اصحاب رسول خدا(ص)، همسران و فرزندان آن حضرت و نیز عمو، عمه و دیگر خویشاوندانش در آن جا مدفونند و اگر کسی اندک تعلق دینی داشته باشد، نمی‌تواند از کنار آن بی‌تفاوت بگذرد، اما این قبرستان برای شیعه حال و هوای دیگری دارد، چون چهار امام بزرگوارشان، حضرت امام حسن مجتبی(ع)، امام سجاد(ع)، امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در آن جا قرار گرفته‌اند و مادر امام علی(ع)، فاطمه دختر اسد، و نیز ام‌البنین(س)، مادر ابوالفضل العباس(ع)، در همین قبرستان آرمیده‌اند. برابر پاره‌ای از روایات قبر مطهر حضرت زهرا (س) نیز در همین حوالی است، هر چند محل دقیق آن دانسته نیست. به راستی چه نقطه‌ای از سرزمین را می‌توان یافت که این همه تاریخ داشته باشد و این همه شخصیت‌ها را در خود جای داده باشد و در عین حال به صورت مخروبه‌ای باقی مانده و از حد اقل نشانه‌ها و علامت‌ها بی بهره باشد؟ البته تعظیم و تجلیل بزرگان به داشتن گنبد و بارگاه‌های مجلل و پر هزینه نیست، ولی این گونه بی تفاوتی نیز از شأن مسلمانی به دور است.

با همه این‌ها به راستی که قبرستان بقیع دل‌بری می‌کند. کافی است اندکی در کنار آن به نظاره بایستی و سنگ‌های طبیعی نتراشیده و نخراشیده روی قبر بزرگان را نگاه کنی، آن وقت می‌بینی در این بی‌آلایشی و سادگی چه عظمتی نهفته است!

گر چه قبرستان بقیع برای شیعه اهمیت بسیار دارد، اما این نقطه برای هر مسلمانی محترم است.

مطالب مرتبط
منتشرشده: ۱
  1. رضا

    سلام، بد نبود چهارتا مطلبی که کسی نمی دونست رو هم می نوشتید. ظاهراً نویسنده محترم خواسته فقط صفحه رو پر کنه.

درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.