تلاش اسرائیل برای برقراری ارتباط با کشورهای مسلمان‌نشین جنوب شرقی آسیا

سفیر اسرائیل در سنگاپور گفت که کشورش تلاش می کند با کشورهای مسلمان نشین جنوب شرق آسیا که اکثریت جمعیت آنها را مسلمانان تشکیل می‌دهند ارتباط دیپلماتیک برقرارکند.

اظهارات سفیر اسرائیل در حالی ایراد می شود که سه کشور منطقه جنوب شرق آسیا با اکثریت مسلمان، اندونزی، مالزی و برونئی حملات اسرائیل را در طی ۱۱ روز جنگ اخیر در غزه، به شدت مورد انتقاد قرار دادند. بیش از ۲۵۰ فلسطینی از جمله ۶۰ کودک در حملات هوایی ارتش اسراییل به نوار غزه کشته شدند. راکت های جنبش حماس هم جان ۱۳ اسرائیلی را در جریان این جنگ گرفت.

در جریان این جنگ، دولت های اندونزی، مالزی و برونئی از سازمان ملل متحد خواستند که وارد عمل شود و «جنایات انجام شده علیه مردم فلسطین» را متوقف کند.

اندونزی پرجمعیت ترین کشور مسلمان نشین جهان است. این سه کشور شرق آسیا با اکثریت مسلمان ارتباط رسمی با اسرائیل ندارند و بارها خواستار پایان دادن به اشغال سرزمین های فلسطین توسط اسرائیل و تشکیل راه حل دو کشور بر اساس مرزهای قبل از جنگ ۱۹۶۷ در خاورمیانه شده اند.

ساگی کارنی، سفیر اسرائیل در سنگاپور انتقادات رهبران سه کشور اکثریت مسلمان نشین جنوب شرق آسیا را «غیرصادقانه» خواند و گفت که این کشورها «ماهیت واقعی نزاع خاورمیانه» را نادیده می گیرند.

ساگی کارنی که با خبرگزاری رویترز مصاحبه می کرد در اظهارات خود حماس را یک سازمان «یهودی ستیز» خواند و گفت:‌« مطمئن نیستم که بسیاری از افرادی که در بحث های شبکه های اجتماعی شرکت می کنند ماهیت رادیکال و فاشیستی حماس را درک می کنند.»

وی درباره ارتباط با کشورهای مسلمان نشین جنوب شرق آسیا، گفت: «ما مایل به گفتگو هستیم، مایل به ملاقات هستیم.»

کشور اسرائیل در این منطقه از جهان در ویتنام، تایلند، فیلیپین و میانمار سفارت دارد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.