تعهد دبیرکل سازمان ملل به ادامه تلاش برای صلح در فلسطین و تشکیل دو کشور

دبیرکل سازمان ملل متعهد شد که به تلاش برای صلح عادلانه میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها و تشکیل کشور فلسطین دارای حاکمیت ادامه بدهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه ای القدس العربی، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در گزارشی به اعضای مجمع عمومی این سازمان درباره ارزیابی کمک به مردم فلسطین بین آوریل ۲۰۲۰ تا ۳۱ مارس ۲۰۲۱ گفت: آرمان‌های مشروع مردم فلسطین و اسرائیل تنها با اجرای راهکار تشکیل “دو کشور” محقق می‌شود که در کنار هم در صلح و امنیت زندگی کنند و قدس پایتخت “دو کشور” باشد و تمام مسائل نهایی از طریق مذاکرات حل شود.

وی گفت: نبود روند سیاسی که به پایان اشغال و اجرای راهکار تشکیل دو کشور بینجامد بزرگترین مانع در مقابل توسعه فلسطین است. عملیات شهرک سازی، انهدام و بستن گذرگاه‌ها و محدودیت‌های اعمال شده بر تردد به شدت بر وضعیت انسانی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی فلسطینی‌ها تأثیر می‌گذارد.

گوترش متعهد شد که به تلاش برای تحقق صلح عادلانه و فراگیر میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها براساس قطعنامه‌های سازمان ملل و برای پایان اشغالگری و تشکیل کشور فلسطین ادامه بدهد.

گوترش گفت: با پایان ۲۰۲۰ آمارها نشان می‌داد که حدود دو میلیون فلسطینی از کمبود شدید یا متوسط امنیت غذایی رنج می‌برند که حدود ۱.۴ میلیون تن از آن‌ها در غزه و ۶۰۰ هزار در کرانه باختری هستند. این ارقام در مقایسه با سال ۲۰۱۹، ۳۰۰ هزار نفر افزایش یافته بود. محدودیت‌های اعمال شده درباره کرونا به افزایش از بین رفتن امکان دستیابی به خدمات اجتماعی در سرتاسر فلسطین منجر شد. در چارچوب طرح کمک انسانی به فلسطین باید حدود ۴۱۷ میلیون دلار برای تأمین مواد غذایی اساسی و بهداشت و سرپناه و آب برای حدود ۱.۸ میلیون فلسطینی مهیا شود.

وی نسبت به تأثیر عواملی مثل کرونا و کاهش حمایت خارجی بر عملکرد مالی تشکیلات خودگردان فلسطین و سرانجام ادامه انهدام زیرساخت فلسطینی‌ها و خدمات در کرانه باختری هشدار داد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.