انتقاد انجمن علمای یمن از عربستان به دلیل محدودیت حج

انجمن علمای یمن تصمیم مجدد عربستان برای ممانعت مسلمانان غیر سعودی از شرکت در حج را محکوم و آن را در راستای اهداف آمریکا و اسرائیل دانست.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از المسیره، انجمن علمای یمن در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم ریاض برای جلوگیری از ادای مراسم حج امسال برای دومین سال متوالی به بهانه ویروس کرونا، خوش خدمتی به آمریکا و اسرائیل است.

در این بیانیه آمده است: اقدام عربستان برای ممانعت از برگزاری حج امسال، خوش خدمتی به آمریکا و اسرائیل و همراهی با سناریوهای آنهاست، لذا بعید نیست که این تصمیم در واشنگتن یا تل آویو پخته شده باشد.

انجمن علمای یمن تصمیم وزارت حج و عمره عربستان در رابطه با ممنوعیت حج برای مسلمانان خارج از کشور برای دومین سال متوالی را «ظالمانه» خواند و گفت: ریاض این تصمیم را با وقاحت و گستاخی هر چه تمام تر گرفته است.

در پایان بیانیه تأکید شده که این تصمیم محکوم و غیر قابل قبول و به منزله بستن مسجد الحرام و دلیلی بر انحراف رژیم سعودی و سقوط ولایتش بر مسجد الحرام است.

وزارت حج عربستان دیروز (شنبه) با صدور بیانیه ای اعلام کرد: حج امسال هم مانند سال گذشته تنها با حضور زائران داخل این کشور برگزار خواهد شد و به دلیل شرایط همه گیری کرونا هیچ زائر خارجی در این مناسک حضور نخواهد داشت .

به گزارش ایرنا بر اساس اعلام وزارت حج و عمره عربستان ، فقط اتباع سعودی و افراد مقیم این کشور و حداکثر تا ۶۰ هزار نفر می توانند در مراسم امسال شرکت کنند.

وزارت حج عربستان دلیل این تصمیم را خطرات ناشی از همه گیری کووید – ۱۹ اعلام کرد و افزود : زائرانی که قصد حضور در مناسک امسال را دارند می بایست عاری از بیماریهای مزمن باشند .

این وزارت خانه در بیانیه خود افزود : گروههای سنی بین ۱۸ تا ۶۵ سال می توانند در حج امسال شرکت کنند و می بایست بر اساس ساز و کارهای دولت در خصوص مقابله با کرونا حتما واکسن دریافت کرده باشند.

از سوی دیگر، «ماجد القصبی» وزیر اطلاع‌رسانی عربستان دوشنبه هفته گذشته در تشریح چالش‌های پیش‌روی سازوکار مناسک حج سال 2021 به دلیل شیوع کرونا گفت که تکامل مستمر ویروس و مشخص نبودن خسارت‌های وارده ناشی از آن و کمبود واکسن‌ در بسیاری از کشورها، باعث شد تا اعلام چگونگی انجام مراسم حج امسال به تأخیر بیفتد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.