شرط طالبان برای مترجمان افغان: توبه کنید

گروه طالبان از مترجمان افغان نیروهای بین‌المللی خواست از اقدامات گذشته خود و خیانت به اسلام و کشور «توبه» کنند و پس از خروج سربازان غربی همچنان در افغانستان بمانند.

طالبان روز دوشنبه ۱۷ خرداد (جوزا) با انتشار بیانیه‌ای در این زمینه تأکید کردند که این گروه از شهروندان افغان را «هیچ خطری تهدید نخواهد کرد» و گفتند که پس از خروج نیروهای آمریکا و ناتو از افغانستان «هیچ کس نباید کشور را ترک کند».

در بیانیه مطبوعاتی طالبان آمده است: «تعداد قابل توجهی از افغان‌ها در طی دوران اشغال در ۲۰ سال گذشته گمراه شده و با نیروهای خارجی به عنوان مترجم، نگهبان یا هر عنوان دیگری کار کردند. اکنون که نیروهای خارجی خارج می‌شوند آنها می‌ترسند و به دنبال ترک کشور هستند.»

طالبان افزوده‌اند: «امارت اسلامی می‌خواهد به آنها بگوید که باید نسبت به اقدامات گذشته خود ابراز پشیمانی کنند و دیگر در آینده دست به چنین فعالیت‌هایی نزنند که این به معنای خیانت به اسلام و کشورشان است. اما هیچ کس نباید کشور را ترک کند.»

طالبان گفته‌اند: «امارت اسلامی هیچ مشکلی برای آنها به وجود نخواهد آورد و از آنها می‌خواهد که به زندگی عادی برگردند و به کشورشان خدمت کنند. از جانب ما هیچ خطری متوجه آنها نیست. ما آنها را دشمن خود می‌دیدیم، اما هنگامی که آنها از صفوف دشمن خارج شوند، دوباره در کشور خود افغان‌های عادی می‌شوند و نباید ترس داشته باشند.»

آنها نتیجه‌گیری کرده‌اند: «با این حال اگر آنها برای به دست آوردن اصطلاحاً پناهندگی به هر کار خطرناکی متوسل شوند، این مشکل خودشان و مجاهدین است.»

«امارت اسلامی» نامی است که طالبان در زمان در دست گرفتن حاکمیت افغانستان در سال ۱۹۹۶ به این کشور دادند و هنوز هم حاکمیت و قلمرو فرضی خود در افغانستان را این گونه می‌نامند.

همزمان با آغاز خروج پرشتاب نیروهای ناتو از افغانستان، هزاران مترجم شفاهی و کتبی سفارتخانه‌ها و نیروهای نظامی غربی از ترس انتقام جویی در صورت بازگشت طالبان به قدرت در کابل، به امید دریافت ویزا برای مهاجرت به کنسولگری‌های خارجی مراجعه می‌کنند.

به دنبال امضای توافق‌نامه آمریکا با طالبان برای خروج بدون قید و شرط از افغانستان، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده تاریخ نمادین ۱۱ سپتامبر را برای اتمام ماموریت نیروهای خارجی در این کشور تعیین کرده است اما عملیات خروج ممکن است در اوایل تابستان امسال به پایان برسد.

آمریکا در سال‌های اخیر میزان صدور روادید برای اتباع افغانستان را به شدت کاهش داده است، زیرا مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند برخی از افراط‌گرایان نیز تحت عنوان مترجم، درخواست پناهندگی می‌دهند.

طبق گزارش سفارت آمریکا در کابل، پرونده درخواست پناهندگی حدود ۱۸ هزار افغان هنوز درانتظار رسیدگی است. در مدت ۲۰ سال گذشته با درخواست پناهندگی حدودا همین تعداد از کارمندان افغان، موافقت شده است.

دولت بریتانیا اخیراً گفته است که می‌خواهد انتقال کارمندان افغان خود را تسریع کند. این کشور تاکنون درخواست پناهندگی هزار و ۳۵۸ شهروند افغان را پذیرفته و انتظار می‌رود بیش از ۳ هزار نفر دیگر از این برنامه بهره‌مند شوند.

پس از خروج ارتش فرانسه از افغانستان در پایان سال ۲۰۱۲، مترجمان و سایر شهروندان افغان که برای این کشور کار کرده بودند و شمار آنها در آن زمان به ۷۷۰ نفر می‌رسید، با اعلام این که هدف تهدید جدی واقع شده‌اند از پاریس درخواست پناهندگی کردند، اما کمتر از نیمی از آنان روادید دریافت کردند.

علاوه بر این، فرانسه در اواخر ماه مه کار صدور روادید برای حدود صد نفر از کارمندان محلی سفارت و سایر نمایندگی‌های رسمی فرانسه در کابل و همچنین بستگان آنها را آغاز کرد.

منبع: یورونیوز

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.