کتابی «واکاوی تأثیر عوامل اقتصادی و سیاسی بر جنبش بابیه» منتشر شد

کتاب «واکاوی تأثیر عوامل اقتصادی و سیاسی بر جنبش بابیه» (مطالعه تحلیلی؛ وقایع نی‌ریز فارس) نوشته بهرام شاهسونی و صفرعلی رضایی به همت انتشارات سیوند منتشر شد.

محمدجواد کاظمی، مدیر انتشارات «سیوند» در شیراز، در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در فارس، اظهار کرد: «واکاوی تأثیر عوامل اقتصادی و سیاسی بر جنبش بابیه» بیست و هشتمین کتابی است که از سوی انتشارات سیوند در سال 1400 به بازار نشر آمده است.

در دیباچه کتاب «واکاوی تأثیر عوامل اقتصادی و سیاسی بر جنبش بابیه» می‌خوانیم:
«در تاریخ سیاسی اجتماعی ایران معاصر، به‌ویژه پس از نفذ دو قدرت بزرگ استعماری انگلستان و روسیه در ایران، وقایع و حوادث بسیاری و گاه ناگذار رخ داده است که از عوامل و علل متعدد داخلی و خارجی ریشه گرفته و منشأ تحولات گسترده و آثار وسیع بعدی بوده است. یکی از این وقایع، ظهور وپیدایش جنبش بابیه به رهبری سید علی‌محمد باب شیرازی است؛ جنبشی که به منظور دامن زدن به اختلافات مذهبی، بخش‌هایی از مناطق مختلف کشور ازجمله فارس را در بر گرفت و طبق قرائن موجود، در مناطقی با استقبال بیشتر روبه‌رو شد که دهقانان سهم بر در املاک اربابان تحت ستم بودند و یا سایر اقشار مردمی به طرق مختلف دیگر زیر فشارهای اجتماعی و سیاسی قرار داشتند. یکی از یاران سید علی‌محمد باب به نام سید یحیی کشفی به باب قول داده بود که در شهر یزد و نی‌ریز فارس دست به تبلیغ و مبارزه بزند. اتفاقی که سرانجام رخ داد و در نی‌ریز مجر به یک جنبش اجتماعی فراگیر شد.»

یادآور می‌شود: کتاب «واکاوی تأثیر عوامل اقتصادی و سیاسی بر جنبش بابیه» توسط بهرام شاهسونی و صفرعلی رضایی نوشته شده و 202 صفحه است. این کتاب در چاپ نخست که با شمارگان 1000 نسخه و به بهای 40 هزار تومان چاپ شد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.