اعتراض دیده‌بان حقوق بشر‌-خاورمیانه به کشورهای اروپایی درباره فلسطین

دیده‌بان حقوق بشر اروپا-خاورمیانه به تصمیم آلمان، انگلیس و اتریش برای رای منفی به انجام تحقیقات درباره نقض‌های صورت گرفته در اراضی فلسطینی و اراضی اشغالی انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت روزنامه عربی۲۱، دیده بان حقوق بشر اروپا-خاورمیانه در اظهارات مکتوبی به وزرای خارجه آلمان، انگلیس و اتریش از مخالفت این کشورها با تشکیل کمیته تحقیقات درباره نقض‌های صورت گرفته در اراضی فلسطینی و اراضی اشغالی ابراز نگرانی و اعلام کرد: امتناع کشورهای اروپایی مهم از رأی دادن به نفع انجام تحقیقات و تلاش بی طرفانه برای شفافیت “ناامیدکننده” است. تحقیقات بین المللی برای رسیدن به نتایج موثق درباره نقض‌های صورت گرفته در خشونت‌های اخیر و دلایل عمیق تنش‌های مکرر در اراضی فلسطین بسیار اهمیت دارد.

رامی عبده، رئیس این دیده بان گفت: حمله اخیر اسرائیل به نوار غزه به کشته شدن غیرنظامیان و آسیب زدن به املاک غیرنظامی منجر شد. همگان و در رأس آن کشورهای اروپایی باید مسئولان نقض‌های حقوق بشر را مجازات کرده و اقداماتی را برای عدم تکرار چنین نقض‌هایی در آینده اتخاذ کنند.

شورای حقوق بشر پنجشنبه با انجام تحقیقات بین المللی درباره نقض‌های صورت گرفته در اراضی فلسطینی و اراضی اشغالی موافقت کرد.

عبده گفت: موفقیت کمیته تحقیقات بین المللی شورای حقوق بشر به همکاری تمام طرف‌ها بستگی دارد. فلسطینی‌ها همکاری ثابتی را با هیئت‌های حقیقت یاب قبلی از خود نشان دادند درحالی که اسرائیل همچنان به کارشکنی و ایجاد محدودیت در رفت و آمد هیئت‌های حقیقت یاب و مسئولان بین المللی از جمله گزارشگر ویژه سازمان ملل در اوضاع اراضی اشغالی می پردازد.

وی تأکید کرد: کشورهای اروپایی مسئولیت اخلاقی و سیاسی بزرگی برای فشار بر اسرائیل جهت همکاری با تحقیقات را برعهده دارند. موضع مخالف کشورهای اروپایی با تشکیل کمیته تحقیقات اعتبار این کشورها در سطح منطقه‌ای و بین المللی را از بین می‌برد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.