ساخت مسجد در میدان نمادین دوران آتاتورک جنجال‌ساز شد

اقدام رجب طیب اردوغان برای ساخت و افتتاح مسجدی در میدان تاریخی تقسیم که از نمادهای دوران آتاتورک است، بحث‌های زیادی را در این کشور بین موافقان و مخالفان برانگیخته‌است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از دیلی صباح، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه امروز مسجد تقسیم را در مرکز استانبول افتتاح کرد. این اقدام نشان دهنده یک نقطه عطف مهم در میدان تقسیم در استانبول است و بدین ترتیب، آرزوی طولانی مدت برای ساخت یک عبادتگاه برای مسلمانان در میدان اصلی شهر محقق شد.

اردوغان به گروهی از نمازگزاران پیوست تا اولین نماز جمعه را در این مسجد سر به فلک کشیده که حدود دو هزار و پانصد نمازگزار را در خود جای می‌دهد در میدان تقسیم بخواند.

اردوغان مدت‌ها به هواداران حزب خود قول ساخت مسجد در میدان تقسیم را داده بود و می‌گفت این منطقی نیست که در میدان اصلی استانبول هیچ مکان عبادی برای مسلمانان وجود نداشته باشد.

با این حال، منتقدان بر این باورند که ساخت این مسجد بخشی از برنامه‌های اردوغان برای تغییر در میدان تقسیم و تضعیف میراث مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار جمهوری سکولار ترکیه پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی است.

به عقیده آنها یک مرکز فرهنگی در میدان تقسیم که از یادگارهای دوران آتاتورک بود و نمادی از میراث وی به حساب می‌آمد برای احداث ساختمان جدید تخریب شد.

رئیس‌جمهور ترکیه روز پنجشنبه در یک سخنرانی گفت: از زمان کودکی من می‌گفتند شما نمی‌توانید چنین کاری کنید اما خدا سرنوشت را چنین مقدر کرد که ما آن را بسازیم.

این مسجد دارای امکاناتی چون پارکینگ، سالن همایش‌ها و نمایش است. شفیق بیرکیه و سلیم دالامان معماری این مسجد را برعهده داشته و داوود بکتاش، خوشنویسی و آدم توران نیز نقاشی دیوارهای مسجد را طراحی و اجرا کرده‌اند.

آیات مختلفی از قرآن کریم با استفاده از هنر خوشنویسی و نقاشی بر دیوارهای این مسجد نقش بسته است.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.