پارلمان ایرلند شهرک‌سازی اسرائیل را اشغال‌گری دانست

پارلمان ایرلند از لایحه‌ای که توسط دولت این کشور ارائه شده و بر اساس آن شهرک‌سازی غیرقانونی اسرائیل اشغال‌گری نامیده شده‌است حمایت کرد.

در لایحه‌ای که از سوی دولت ایرلند پیشنهاد شد، حملات رژیم صهیونیستی در غزه و اخراج فلسطینیان از سرزمین‌های اشغالی محکوم و نقض قوانین بین‌الملل خوانده شد. این برای اولین بار است که یک کشور عضو اتحادیه اروپا جسارت به خرج داده و لایحه‌ای را علیه رژیم جنایتکار صهیونیستی تصویب می‌کند.

«سایمون کاوونی» وزیر امور خارجه ایرلند در این باره گفت: ما باید واقعیت را بگوییم. اندازه، سرعت و ذات اقدامات اسرائیل برای تخریب، اخراج (فلسطینی‌ها) و شهرک سازی درواقع الحاق فلسطین (به اراضی اشغالی) محسوب می‌شود. وی در توئیتی افزود: لایحه‌ای که در پارلمان تصویب شد بیانگر عمق نگرانی ما از تضعیف دورنمای رسیدن به صلح و راه حل تشکیل دو کشور فلسطین و اسرائیل است.

در جریان رای‌گیری که دیشب (چهارشنبه) برگزار شد لایحه پیشنهادی دیگری مبنی بر اخراج سفیر رژیم صهیونیستی از ایرلند مطرح شد، اما آرای کافی را کسب نکرد. ۴۶ نفر به این لایحه رای موافق و ۸۷ نفر مخالفت کردند. با این حال «ریچارد بوید برت» نماینده حزب «مردم پیش از سود» و از چهره‌های سرشناس ضد صهیونیستی خاطر نشان کرد که رای گیری درباره اخراج سفیر رژیم صهیونیستی فی نفسه یک اقدام تاریخی است.

وی بیان داشت: قریب به یقین این برای اولین بار است که پارلمان یک کشور عضو اتحادیه اروپا در این زمینه رای گیری می‌کند.

این تحول پس از آن رخ می‌دهد که نظامیان اشغالگر صهیونیست از ۲۰ اردیبهشت حملات و تجاوزهای وحشیانه علیه باریکه غزه و فلسطینی‌ها را آغاز کردند که تاکنون بر اثر آن، ۲۳۰ تن از جمله ۶۵ کودک، ۳۹ زن و ۱۷سالمند شهید و یک هزار و ۷۱۹ تن زخمی شده‌اند.

اقدامات رژیم صهیونیستی برای تخریب و اشغال محله شیخ جراح در بخش شرقی قدس اشغال شده، موجب آغاز دور جدیدی از درگیری‌ها در سرزمین‌های اشغالی و ادامه این درگیری‌ها منجر به اعتراضات جهانی به جنایات صهیونیست‌ها شده است. مقاومت فلسطین نیز در پاسخ به تجاوزهای صهیونیست‌ها و حملات به غزه، اقدام به موشک‌باران سرزمین‌های اشغالی کرده است.

کابینه رژیم صهیونیستی پس از ۱۲ روز ناتوانی در متوقف کردن حملات موشکی گروه‌های مقاومت در غزه، ۳۰ اردیبهشت ماه در یک نشست سه ساعته به طور اجماع با آتش بس موافقت کرد؛ این آتش بس از ساعت ۲ بامداد روز جمعه ۳۱ اردیبهشت، میان گروه‌های فلسطینی و رژیم صهیونیستی برقرار شد.

گفتنی است که جنایات تاریخی رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین یکی از محورهای مذاکرات وزرای امور خارجه ایران و ایرلند در جریان سفر هفته گذشته وزیر خارجه کشورمان به دوبلین بود. به گفته مسعود اسلامی سفیر کشورمان، مواضع رسمی دولت ایرلند در قبال حمایت از مردم فلسطین و انتقاد و ملامت رژیم صهیونیستی در مقایسه با مواضع سایر کشورهای اروپایی تا حدی مطلوب و ایجابی بوده و این نکته مورد توجه و تقدیر وزیر خارجه امور خارجه ایران قرار گرفت.

وی در گفت‌وگویی با ایرنا افزود: در ایرلند رهبران، سیاستمداران و احزابی هستند که رژیم صهیونیستی را یک نظام نامشروع و مبتنی بر نژادپرستی و آپارتاید می‌دانند و از تضییع حقوق مردم فلسطین و حمایت کشورهای اروپایی از رژیم صهیونیستی انتقاد می‌کنند.

منبع: ایرنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.