طالبان آمریکا را به انجام “مسئولیت ایمانی و تاریخی” خود تهدید کرد

گروه طالبان در واکنش به گزارش‌ها درباره انتقال پایگاه‌های آمریکایی از افغانستان به کشورهای منطقه و اجرای عملیات از آن پایگاه‌ها در خاک افغانستان گفته است که در برابر این اقدام خاموش نخواهند ماند و “مسئولیت ایمانی و تاریخی” خود را ادا خواهند کرد.

در اعلامیه طالبان که روز چهارشنبه منتشر شده، اقدام احتمالی آمریکا برای جابه‌جایی نیروها “عملکرد زشت و تحریک‌کننده” خوانده شده است.

برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که نیروی هوایی پاکستان طرح ساخت پایگاه هوایی جدید در ایالات بلوچستان را بررسی می‌کند. معاون شهرستان نصیرآباد بلوچستان به بی‌بی‌سی گفته نیروهای هوایی با مقامات این شهرستان تماس گرفته‌اند و در منطقه نوتال این شهرستان، زمینی برای ساخت این پایگاه در نظر گرفته شده است.

آژانس خبری فرانسه نیز گزارش داده که دیوید هیلوی، یک مقام وزارت دفاع آمریکا گفته است پاکستان به آنها اجازه داده که برای حمایت از نیروهای آمریکایی در افغانستان از فضای هوایی و زمینی این کشور استفاده کنند.

او مدتی قبل به مجلس سنا گفته بود که آمریکا و پاکستان مشترکاً در این زمینه تلاش می‌کنند، چرا که پاکستان نقش مهمی برای تأمین ثبات در افغانستان دارد.

با این حال، وزارت خارجه پاکستان گفته در آن کشور نیروهای آمریکایی مستقر نیست و پایگاه این نیروها وجود ندارد و در این مورد تصمیمی گرفته نشده است.

گروه طالبان اما خطاب به کشورهای همسایه، هشدار داده‌اند که فرصت و اجازه چنین اقدامی را ندهند که اگر باز هم چنین گامی برداشته شود، “اشتباه بزرگی” خواهد بود.

خروج نیروهای خارجی از افغانستان از ماه مه سال جاری میلادی آغاز شده و تاکنون حدود ۲۰ درصد این نیروها از افغانستان خارج شده‌اند و قرار است تا یازدهم سپتامبر تمام این نیروها از افغانستان خارج شوند.

قرار بود که مذاکرات صلح میان افغانستان و طالبان بعد از دوبار تاخیر، بعد از ماه رمضان در استانبول ترکیه برگزار شود ولی تاکنون مشخص نیست که چه زمان این نشست برگزار خواهد شد.
منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.