انتقاد از همکاری یک دولت ایالتی آلمان با نهاد اسلامی- ترکی

سیاستمدار حزب سبزهای آلمان از قصد یک دولت ایالتی برای همکاری با تشکل مذهبی اسلامی-ترکی تحت نفوذ ترکیه به شدت انتقاد کرد.

یکی از رهبران حزب سبزهای آلمان از دولت ایالتی نوردراین- وستفالن به خاطر از سرگیری همکاری با اتحادیه اسلامی-ترکی امور مذهبی DITIB انتقاد کرد و خواستار قطع این همکاری شد.

روز نامه “دی ولت” روز یک‌شنبه دوم خرداد (۲۳ مه) از قول جم اوزدمیر نوشت این تشکیلات بخشی از یک سازمان سلسله مراتبی است که مرکز آن در شهر کلن به طور مستقیم تحت نظر نهاد مذهبی دولت ترکیه موسوم به “دیانت” قرار دارد.

او می‌گوید این تشکیلات دستورالعمل‌های خود را از شخص رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دریافت می‌کند و مشارکت دادن آن در آموزش مذهبی دانش‌آموزان یک ساده‌لوحی است که باید متوقف شود.

این سیاستمدار ترک‌تبار حزب سبزها بارها به دلیل مواضع انتقادی خود علیه دولت ترکیه به وسیله ناسیونالیست‌های افراطی حامی اردوغان به مرگ تهدید شده است.

به گفته اوزدمیر هدف‌گذاری برای آموزش مذهبی در مدارس آلمان باید با استفاده از نمایندگان مسلمانان ساکن این کشور که بر بنیاد قوانین اساسی فعالیت می‌کنند باشد و چنین شرایطی در حال حاضر وجود ندارد.

دولت ایالتی نوردراین- وستفالن هفته گذشته قراردادی با شش تشکل اسلامی برای آموزش مذهبی در مدارس امضاء کرد. مطابق توافق‌های صورت گرفته قرار است دولت محلی در زمینه تعیین محتوای آموزش‌های مذهبی دخالت داشته باشد.

راه ورود اردوغان به مدرسه‌های آلمان؟

جم اوزدمیر می‌گوید دولت ایالتی و حزب دموکرات مسیحی با تصمیم خود درباره از سرگیری همکاری با DITIB راه ورود اردوغان به مدرسه‌های آلمان را باز کرده‌اند.

دبیرکل پیشین حزب سبزها، حزب دموکرات مسیحی و دولت نوردراین-وستفالن را متهم می‌کند که با این کار به تشکل‌های اسلامی که به “ارش‌های بنیادی و به جامعه باز ما” ابراز وفادار می‌کنند خیانت کرده‌اند.

هفته گذشته ایون گباوئر، وزیر آموزش ایالتی از حزب دموکرات آزاد اعلام کرد که DITIB به عنوان بزرگترین تشکل اسلامی آلمان عضو کمیسیونی خواهد بود که در مجموع از نمایندگان شش گروه تشکیل می‌شود و در تدوین برنامه‌های آموزشی مذهبی در ایالت نوردراین- وستفالن مشارکت خواهد داشت.

همکاری با اتحادیه اسلامی – ترکی امور مذهبی در سال‌های گذشته به دلیل نزدیکی این تشکل به آنکارا به حال تعلیق درآمده بود. مسئولان ایالتی در توجیه از سرگیری همکاری‌ها گفته‌اند این اتحادیه به صورت آشکاری نشان داده که از دولت ترکیه فاصله گرفته است.

اوزدمیر تاکید می‌کند که مسلمان از هرگونه حقی برای بیان نیازها و تمایلات مذهبی خود برخوردار هستند اما تشکل‌های اسلامی از پیش‌شرط‌های لازم برای به رسمیت شناخته شدن برخودار نیستند.

نماینده حزب سبزها در پارلمان فدرال می‌گوید آنچه ما نمیخواهیم طوطیانی است که برنامه‌ها و تبلیغات آنکارا و تهران را تکرار می‌کنند و آنچه می‌خواهیم تشکل‌هایی است که بر پایه قانون اساسی مسلمانان ساکن آلمان را نمایندگی کنند.

اوزدمیر با ابراز خوش‌بینی نسبت به وجود چنین تشکل‌هایی می‌گوید اخیر انشعاب‌هایی در اتحادیه اسلامی- ترکی رخ داده و عده‌ای “مسیر معقولی” را در پیش گرفته‌اند.

منبع: دویچه وله

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.