داغ شدن بحث ممنوعیت حضور زنان محجبه در ارتش فنلاند

پس از آنکه از حضور یک زن فنلاندی-سومالیایی محجبه در ارتش فنلاند جلوگیری شد، او با به چالش کشیدن این موضوع باعث به راه افتادن بحث درباره پذیرش حجاب در این ارتش شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، فردوسه محمود، زن ۲۰ ساله فنلاندی ساکن هلسینکی اعلام کرد، زمانی که نیروهای مسلح فنلاند به او اجازه خدمت به همراه روسری با یونیفرم ارتش را نداده، رویایش برای خدمت به عنوان یک سرباز صلحبان از بین رفته است.

ارتش فنلاند تاکید دارد که ممنوعیت فعلی حجاب در این ارتش از سوی قانون خدمت سربازی و نه بر اساس انگیزه‌های مذهبی دیکته شده است اما مدافعان حجاب معتقدند که این قوانین پوشش را می‌توان با هدف انعکاس بهتر جامعه و جذب بهتر استعدادها به‌روز رسانی کرد.

فردوسه محمود در ماه ژانویه داوطلب خدمت در ارتش فنلاند شده و بعدا مقامها از او برای انجام مصاحبه با واحد لشگر کارلیا دعوت کردند. ارتش فنلاند به او توضیح داد که به دلایل امنیتی اجازه به داشتن حجاب نمی‌دهد و همه سربازان باید ظاهری یک شکل داشته باشند.

محمود تاکید کرد، حجاب “بخشی از هویتش و انتخاب و تصمیم خودش” است.

به گفته او، تغییر دادن قوانین پوشش و مشمول ساختن حجاب در آنها منجر به آمدن تعداد بیشتری از افراد از جمله “زنان رنگین پوست” برای خدمت در ارتش خواهد شد.

او خاطرنشان کرد: من فکر نمی‌کنم که این چیز بدی برای فنلاند باشد.

وی در مصاحبه با یک شبکه فنلاندی بیان کرد، قوانین پوشش چیز مطلق و غیرقابل تغییری نیستند و می‌توان آنها را به جهت انعکاس بهتر جامعه مدرن به‌روز رسانی کرد.

وی افزود: من زنان با حجاب زیادی می‌شناسم که علاقمند به تکمیل خدمت نظامی یا انجام کار پلیسی هستند.

سرهنگ مارکو مالوتو، یک نماینده ارتش فنلاند، تمایل فردوسه محمود برای خدمت به کشور و “برخورد عالی” او را تحسین کرد اما تاکید کرد که قوانین پوشش ارتش ریشه در قوانین خدمت سربازی دارند.

او اظهار کرد، نیروهای مسلح فنلاند به مذاهب مختلف با اعطای مرخصی به آنها برای تعطیلات مذهبی احترام می‌گذارد و تاکید کرد که حجاب در این ارتش به سبب دلایل مذهبی نیست که ممنوع شده است.

وی توضیح داد: این یک قانون کلی است که تنها پوشش سر مربوط به ارتش مجاز است.

او گفت، در آینده تغییر قوانین غیرممکن نیست.

پیش از این سوئد و نروژ به سربازان ارتش‌هایشان اجازه حجاب را داده بودند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.