انتقاد وزیر امور خارجه آمریکا از نقض آزادی مذاهب در جهان

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در مراسم ارائه گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا از برخی کشورها مانند چین و عربستان سعودی به دلیل نقض گسترده آزادی مذاهب انتقاد کرد.

در مراسم ارائه گزارش سالانه وزارت خارجه امریکا درباره آزادی مذهب در سراسر دنیا بلینکن آزادی مذهب را پایه اصلی یک جامعه آزاد و باثبات دانست و گفت انسان‌های زیادی در سراسر دنیا بدون داشتن این حق زندگی می‌کنند.

وزیر خارجه آمریکا به عربستان سعودی اشاره کرد که تنها کشوری در جهان است که کلیسا ندارد، هرچند بیش از یک میلیون مسیحی در آنجا زندگی می‌کنند. همچنین بر اساس گزارش سالانه وزارت خارجه در ارتباط با آزادی مذهب، “کفرگویی” در عربستان مجازات حبس طولانی‌مدت دارد.

در گزارش سالانه وزارت خارجه ادعاهایی درباره ایران و مسیحیان و بهاییان نیز مطرح شده‌است.

بلینکن چین را متهم به جنایت علیه بشریت و نسل کشی علیه مسلمانان اویغور و سایر اقلیت‌های دینی کرد. او همچنین دولت میانمار را مسئول اعمال خشونت امیز اقلیت غیرمسلمان علیه اکثریت مسلمان دانست.

وزیر خارجه آمریکا نیروهای امنیتی روسیه را متهم کرد که پیروان شاخه یاهووای مسیحیت و اقلیت مسلمان را مورد آزار و اذیت قرار می‌دهند.

در گزارش سالانه آزادی مذهب وزارت خارجه آمریکا نکات مثبتی هم به چشم می‌خورد. از جمله لغو قوانین تبعیض‌آمیز مذهبی در سودان و آزادی صدها زندانی عقیدتی در ازبکستان.

آنتونی بلینکن همچنین نسبت به افزایش یهودی‌ستیزی در آمریکا و سراسر جهان هشدار داد. او گفت، “گذشته نشان داده که یهودی‌ستیزی اغلب با خشونت همراه است”. وزیر خارجه آمریکا تنفر ضد یهودی را “مشکلی جدی” در اروپا و آمریکا دانست.

گزارش سالانه آزادی مذهب در سراسر دنیا از سال ۱۹۹۸ از سوی وزارت امور خارجه ایالات متحده تهیه می‌شود.

منبع: دویچه‌وله

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.