نسل‌کشی داعش علیه یزیدی‌‌ها

بر اساس گزارش‌های تیم‌ ویژه تحقیقات سازمان ملل در عراق، داعش در سال ۲۰۱۴ علیه اقلیت دینی ایزدی دست به نسل‌کشی زده‌است.

سرپرست تیم ویژه‌ای که دربارهٔ خشونت‌های داخلی عراق تحقیق می‌کند، اعلام کرد شواهد «آشکار و مجاب‌کننده» نشان می‌دهند که اعضای داعش در سال ۲۰۱۴ میلادی علیه اقلیت ایزدی دست به نسل‌کشی زده‌اند و آنان همچنین توانسته‌اند سلاح‌های شیمیایی بسازند و از آنها استفاده کنند.

شورای امنیت در سال ۲۰۱۷ قطعنامه‌ای تصویب کرد تا به‌موجب آن تیمی تحقیقاتی برای ثبت شواهد جرائم و جنایات جنگی در عراق و بخش‌هایی از سوریه شکل بگیرد. گزارش اخیر این تیم شواهد قانع‌کننده‌ای از تلاش داعش برای نسل‌کشی اقلیت دینی ایزدی ارائه می‌کند.

شبه‌نظامیان دولت اسلامی در سال ۲۰۱۴ پس از اولتیماتوم «ایمان بیاورید یا بمیرید» هزاران مرد ایزدی را به‌ویژه در شهر سنجار در شمال عراق کشتند و بسیاری از زنان و دختران اهل این اقلیت دینی را به‌سوی بردگی و خشونت‌های جنسی روانه کردند، خشونت‌هایی که گاه تا سالها ادامه یافت و اغلب منجر به مرگ آنان شد.

گزارش تیم تحقیقاتی سازمان ملل همچنین عنوان می‌کند که گروه دولت اسلامی در سال ۲۰۱۴ با شکنجه و اعدام گروهی از دانشجویان و کارکنان دانشکدهٔ نیروی هوایی تکریت، که عمدتا شیعه بوده‌اند مرتکب «جنایت جنگی» شده است.
شواهد اخیر حاصل کاوش گورهای جمعی،‌ اطلاعات استخراج‌شده از کامپیوترهای متعلق داعش، دیجیتالی‌کردن موارد و به‌کارگیری فناوری‌های پیشرفته پردازش اطلاعات است.

این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد اعضای داعش که آزمایشگاه‌های دانشگاه موصل را به مرکز ساخت سلاح شیمیایی بدل کرده بودند، توانسته‌اند به کمک کارشناسان داخلی و خارجی ترکیبات مسموم‌کننده بسازند و آنها را روی زندانیان آزمایش کنند، آزمایش‌هایی که منجر به مرگ زندانیان شده است.

اطلاعات اخیر همچنین نشان می‌دهد که این گروه موفق به تولید گاز خردل شده‌اند و آن را در حملهٔ راکتی به شهر شیعه‌نشین و ترکمن «تازه خورماتو» به‌کار گرفته‌اند.

کارشناسان این تیم اعلام کرده‌اند که گام بعد، استفاده از این اطلاعات برای برآوردن انتظار عدالت‌خواهی بازماندگان این جنایات است و ابراز امیدواری کردند که مسئولان عراقی بتوانند با وضع قوانین تازه، اعضای سابق داعش را به‌خاطر ارتکاب «جنایت جنگی»، «جنایت علیه بشریت» و «نسل‌کشی» محاکمه کنند.

نادیا مراد، دختر ایزدی و برنده نوبل صلح نیز که خود و خانواده‌اش قربانی خشونت‌های داعش بوده‌اند همزمان با انتشار این گزارش، از شورای امنیت خواست نسل‌کشی ایزدیان را به دادگاه بین‌المللی جرائم جنگی ارجاع دهد. وی گفت: «پاسخ‌گو کردن (مجرمان) به‌شکل قانونی به‌خاطر جنایات داعش، تأثیر چشمگیری بر احیای اقلیت ما دارد».
منبع: یورونیوز

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.