سرشماری سراسری در لهستان و نگرانی‌های دینی فعالان مدنی

فعالان مدنی لهستان نسبت به نتایجی که از سرشماری سراسری آینده این کشور درباره تعداد دین‌داران به دست خواهد آمد نگران هستند. آنها معتقدند آماری که مردم لهستان را ۹۶ درصد کاتولیک نشان می‌دهد دقیق نیست و دستاویز حزب راستگرای این کشور برای اعمال قوانین محافظه کارانه خواهد شد.

فعالان لهستانی میگویند امیدوارند در سرشماری پیش رو مردم با اندیشیدن به این که واقعا کاتولیک هستند یا نه، روایت حکومت از دین اکثریت قاطع کاتولیک مردم لهستان را به چالش بکشانند. آنها کمپینی برای آگاه سازی مردم درباره سرشماری پیش رو و پیامدهای آن بر تصویب قوانین به راه انداخته اند.

در سرشماری قبل که یک دهه قبل در این کشور انجام شد، 96 درصد از مردم دین خود را کاتولیک اعلام کرده بودند. فعالان مدنی میگویند این آمار دستاویز حزب راست گرای قانون و عدالت قرار گرفت تا تغییراتی سختگیرانه در قوانین اعمال کنند. از جمله ممنوعیت پیشگیری از بارداری و منع کامل سقط جنین.

برگزارکنندگان این کمپین معتقدند نتایج سرشماری گذشته اشتباه بوده است زیرا از طرفی مردم به طور خودکار دین شناسنامه ای خود را علامت میزنند و از طرفی دین کودکان از طرف پدر و مادر یا بزرگترها علامت زده میشود و به این ترتیب “اکثریت قاطع” ساخته میشود.
آنها میگویند قصد دارند هژمونی
دینی حکومتی را در سرشماری سال 2021 بشکنند.
سرشماری فعلی در انتهای سپتامبر سال جاری به پایان میرسد.

نام این کمپین “من هم می خواهم شمرده شوم” است. فعالان این کمپین از مردم خواسته اند در مقابل پرسش چه دینی دارید از گزینه های دیگری به جز کاتولیک استفاده کنند. مثلا بگویند مسیحی پروتستان، یا لاادری یا آتئیست یا هر دین و فرقه دیگری که دارند.
این کمپین از سوی گروه “نشنال وومن استرایک” هدایت میشود که از فعالان فمینیست و حامیان اقلیت های مذهبی و جنسی در لهستان هستند.
منبع: موسسه گفتگوی ادیان

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.