واکنش اتحادیه اروپا به خشونت گسترده در قدس

اتحادیه اروپا یک روز پس از خشونت‌های گسترده در بیت‌المقدس از مقام‌های اسرائیل خواست تا فورا برای کاهش تنش در این شهر وارد عمل شوند. دور اخیر ناآرامی‌ها در بیت‌المقدس پس از آن آغاز شد که یهودیان افراطی ارتدوکس با برپایی تظاهرات و حمله به شهروندان عرب خواستار پاکسازی این شهر از غیریهودیان شدند.

در جریان خشونت‌های آخرین جمعه ماه رمضان، روز قدس، در شهر بیت‌ المقدس بیش از ۱۸۰ شهروند فلسطینی در درگیری با پلیس زخمی شدند. عمده درگیری‌ها در صحن مسجدالاقصی و پس از برپایی نماز جمعه به وقوع پیوست.

سخنگوی سرویس روابط خارجی اتحادیه اروپا یک روز پس از این تنش‌های کم‌سابقه در کرانه باختری اعلام کرد: «خشونت و تحریک ناپذیرفتنی است و مرتکبان چنین رفتاری در هر دو سوی ماجرا باید مسئول شناخته شوند.»

سخنگوی جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «رهبران سیاسی، مذهبی و قومی همه طرف‌ها باید نمونه خویشتنداری و مسئولیت پذیری باشند و تمام تلاششان را برای آرام کردن این شرایط انفجاری به عمل آورند.»

سخنگوی اتحادیه اروپا یک روز پس از بیانیه مشترک پنج قدرت اروپایی علیه گسترش شهرک‌های یهودی نشین در سرزمین‌های اشغالی کرانه باختری، بر نگرانی اتحادیه اروپا از اخراج شهروندان فلسطینی از منطقه شیخ جراح و دیگر محله‌های شرق بیت‌المقدس اعلام کرد. بیانیه دستگاه دیپلماسی اروپا می‌گوید: «اخراج شهروندان فلسطینی غیرقانونی و با موازین حقوق بین‌الملل و حقوق بشردوستانه در تعارض است. چنین رفتارهایی تنها باعث تشدید تنش و اختلاف می‌شود.»

نیروهای اسرائیلی ۱۵ معترض فلسطینی را در بیت‌المقدس بازداشت کردند
بیش از ۱۸۰ نفر در درگیری میان فلسطینیان و نیروهای اسرائیلی در مسجدالاقصی زخمی شدند
با وجود تاکید قدرت‌های اروپایی بر راه حل یک سرزمین، دو دولت برای حل بحران اسرائیل و فلسطین، شماری از اعضای متاخر اتحادیه اروپا از جمله کشورهای شرقی و به‌ویژه لهستان، روابط بسیار نزدیکی با اسرائیل دارند و از سیاست‌های این کشور حمایت می‌کنند.

از زمان انتقال سفارت ایالات متحده از تل‌ آویو به بیت‌ المقدس تنش‌ها میان شهروندان فلسطینی و اعراب اسرائیل از یک سو و شهروندان و دولت اسرائیل از سوی دیگر بالا گرفته است. با وجود شکست طرح معامله قرن دولت دونالد ترامپ، اسرائیل همچنان بر گسترش سیاست شهرک‌سازی در اراضی اشغالی کرانه باختری تاکید می‌کند.
منبع: یورونیوز

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.