عطر خوش کلام الهی در فضای مجازی

نمایشگاه مجازی قرآن کریم در‌حالی از روز گذشته ۱۱ اردیبهشت آغاز به کار کرد که امسال به‌دلیل شیوع کرونا نمایشگاه در بستر فضای مجازی برگزار می‌شود تا عنوان اولین دوره نمایشگاه مجازی قرآن کریم را با خود یدک بکشد. این دوره از نمایشگاه از 18 تا ۲۸ ماه مبارک رمضان برابر با ۱۱ تا 20 اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

نمایشگاه قرآن آخرین‌بار سال ۱۳۹۸ در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد و سال ۱۳۹۹ به‌دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد. ادامه‌یافتن اپیدمی کرونا برگزاری نمایشگاه را در سال ۱۴۰۰ هم در ابهام فرو برد تا اینکه معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد اواخر سال گذشته از تلاش‌ها برای برگزاری نمایشگاه به‌صورت مجازی خبر داد. این نمایشگاه می‌تواند فرصتی مناسب برای گسترش فعالیت‌های قرآنی و مذهبی در فضای مجازی باشد. نمایشگاه قرآن کریم هر سال شعاری دارد و امسال این نمایشگاه با شعار «قرآن، کتاب رشد و رویش» برگزار می‌شود. بیش از هزار ناشر و مؤسسه قرآنی در بخش‌های فروشگاهی و محتوایی نمایشگاه امسال حضور فعال دارند، براساس اعلام ستاد اجرائی نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم، ۵۴۴ ناشر و ۴۳۰ مؤسسه و مرکز دینی و قرآنی ثبت‌نام کردند.
نمایشگاه مجازی قرآن عدالت در توزیع اقلام فرهنگی را رقم می‌زند
عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری این دوره نمایشگاه با بیان اینکه سال گذشته رویداد‌های بزرگی در فضای مجازی توسط این معاونت برگزار شد، گفت: با وجود لغو برگزاری نمایشگاه قرآن، فعالیت در فضای مجازی به‌صورت جدی در دستور کار ما قرار گرفت و فعالیت‌های مختلفی را در فضای مجازی راه‌اندازی کردیم و پس از آن برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن کریم در دستور کار قرار گرفت و همچنین نخستین آزمون مجازی قرآن و عترت هم با همین نگاه در صدها شهر و هزاران روستا به‌صورت هم‌زمان برگزار خواهد شد. او با اشاره به آغاز نمایشگاه مجازی قرآن کریم از روز گذشته شنبه ۱۱ اردیبهشت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: عدالت در توزیع اقلام فرهنگی یکی از اهداف نمایشگاه است زیرا نمایشگاه حضوری فقط منحصر به تهران بود و فقط یک دوره شعبه استانی نمایشگاه را در مشهد برگزار کردیم اما نمایشگاه مجازی این فرصت را برای همه ملت ایران فراهم می‌کند تا از نمایشگاه دیدن کنند.
بخش‌های اصلی نمایشگاه مجازی قرآن
فقهی‌زاده با بیان اینکه نمایشگاه مجازی قرآن دو بخش اصلی دارد، گفت: بخش فروشگاهی مربوط به فروش آثار حوزه‌های قرآن و عترت، آثار حوزه‌های مفهومی دین و آثار حوزه دفاع مقدس است و در آن این‌گونه آثار ارائه می‌شود. همچنین بخش دیگر نمایشگاه بخش محتوایی است که در آن شاهد حضور خلاقانه مؤسسات فرهنگی هستیم که در آن برنامه‌های آموزشی، وبینارهای تخصصی، برنامه‌های حوزه کودک و نوجوان، مشاوره و… برگزار می‌شود.
مشارکت فعال خانه کتاب و ادبیات در نمایشگاه مجازی قرآن
او با اشاره به مشارکت فعال خانه کتاب و ادبیات ایران در برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن گفت: این مجموعه همکاری و مشارکت فعالی در برگزاری نمایشگاه دارد و بخش فروشگاهی نمایشگاه را دوستان خانه کتاب و ادبیات اجرا می‌کنند. همچنین شرکت ملی پست ایران هم کار توزیع محصولات را برعهده دارد.
مدیر‌عامل پست: ارسال رایگان پستی برای خریداران
سبحانی‌فر، مدیرعامل شرکت پست نیز در نشست خبری در سخنانی درباره مشارکت این شرکت در نمایشگاه مجازی قرآن گفت: وزارت ارتباطات بر‌اساس وظیفه و رسالتش در رویدادهای فرهنگی از جمله نمایشگاه کتاب مشارکت مناسبی داشت و ایجاد عدالت ارتباطی را در راستای ایجاد عدالت فرهنگی محقق‌شده می‌دانند، از‌این‌رو در نمایشگاه مجازی کتاب تهران حضور فعالی داشتیم و در نمایشگاه مجازی قرآن هم حاضر خواهیم بود. او با اشاره به محدودیت‌های نمایشگاه فیزیکی گفت: برگزاری نمایشگاه فیزیکی هم به لحاظ حضور ناشران و هم به‌لحاظ حضور علاقه‌مندان محدودیت‌هایی داشت و نمایشگاه مجازی رویداد بی‌نظیر در سطح جهان است که سابقه برگزاری آن وجود نداشت. ما هم در این راستا در کنار دوستان قرار گرفتیم و در دورترین نقاط کشور خریدهای مردم را به دستشان رساندیم. سازمان جهانی پست از این فعالیت تقدیر و تشکر کرد. مدیرعامل شرکت پست با اشاره به لزوم بسته‌بندی با کیفیت محصولات نمایشگاه قرآن گفت: در نمایشگاه کتاب بسیاری از کتب با استفاده از پاکت بسته‌بندی می‌شدند و در این زمینه با مشکلاتی روبه‌رو بودیم اما در نمایشگاه قرآن به‌دلیل حفظ حرمت کتاب باید بسته‌بندی‌ها بهتر و محکم‌تر باشد و شایسته است، ناشران کتب فروخته‌شده را در کارتون بسته‌بندی کنند.
آماده ارسال محصولات به ۱۹۲ کشور هستیم
او درباره نحوه ارسال کتاب‌ها گفت: مردم کتاب‌های مورد‌علاقه‌شان را از ناشر خریداری می‌کنند و ناشر باید آن را بسته‌بندی کند و به ما تحویل دهد، به محض تحویل‌گرفتن بسته در باجه پست یک پیامک برای خریدار ارسال و بلافاصله فرایند ارسال آغاز می‌شود. همچنین با توجه به اینکه شرکت پست در ۱۹۲ کشور نمایندگی فعال دارد آماده ارسال کتاب‌ها به همه کشورها هستیم. سبحانی‌فر افزود:‌ مهم‌ترین تسهیلات ما موضوع ارسال رایگان پستی برای خرید‌اران است که این کار طی قراردادی انجام شده است.
دهقانکار: برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن رویدادی بی‌نظیر است
دهقانکار، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات کشور، برگزاری نمایشگاه‌های کتاب و قرآن را رویدادی بی‌نظیر دانست و گفت: برگزاری نمایشگاه فیزیکی کتاب در منطقه بی‌نظیر است؛ زیرا کشورهای منطقه برای برگزاری نمایشگاه فیزیکی از کشورهای اروپایی کمک می‌گیرند، اما ما نه‌تنها نمایشگاه فیزیکی را خودمان برگزار می‌کنیم، بلکه در نمایشگاه مجازی هم کار کاملا بومی‌سازی شده و همه فعالیت‌ها در داخل کشور انجام داده می‌شود.
۱۵۰ نقص در نمایشگاه مجازی کتاب شناسایی و برای نمایشگاه قرآن اصلاح شد
او با اشاره به رفع نقاط ضعف نمایشگاه کتاب در نمایشگاه مجازی قرآن گفت: هنگام برگزاری نمایشگاه کتاب از‌طریق سامانه تلفنی و سلسله‌نشست‌هایی در خبرگزاری کتاب و جمع‌آوری بازخوردها از جامعه‌ نشر، در مجموع به ۱۵۰ نکته رسیدیم که نیاز است در نمایشگاه مجازی کتاب اصلاح شود و امروز در برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن قصد داریم این ۱۵۰ اصلاح را انجام دهیم تا نمایشگاه به ذائقه مخاطب نزدیک شود. او ادامه داد: ارتقای زیرساخت‌ها از‌جمله دیتا‌سرور، ایجاد نرم‌افزار، اصلاح نرم‌افزارها به کمک وزارت ارتباطات، حل مشکلات جست‌وجو و سرچ کتاب، ایجاد بخش تفکیک موضوعی و ساده‌تر‌کردن فرایند تخفیف به‌همراه عدم نمایش کتاب‌های ناموجود در پنل ناشران از اتفاقات جدید در برگزاری نمایشگاه قرآن کریم است.
بانک صادرات: اعطای بن خرید نمایشگاه قرآن به ۱۲ هزار فعال قرآنی
پدرام پاک‌آیین، مدیر روابط‌عمومی بانک صادرات، به‌عنوان بانک عامل و حامی اصلی نمایشگاه قرآن، در سخنانی گفت: نمایشگاه قرآن فرصتی برای جهانی‌شدن آموزه‌های الهی است و برگزاری نمایشگاه مجازی این کار را هموارتر می‌کند. او با بیان اینکه بانک صادرات پیش از این هم حامی نمایشگاه قرآن بود، گفت: ما برای خود، مسئولیت‌های فرهنگی و اجتماعی قائل هستیم که در رأس این مسئولیت‌ها قرآن کریم قرار دارد؛ از‌‌این‌رو از فعالیت بزرگی مانند نمایشگاه قرآن حمایت می‌کنیم. پاک‌آیین با اشاره به تأمین اعتبار خرید برای ۱۲ هزار فعال قرآنی از نمایشگاه قرآن گفت: امسال اعتبار خرید برای ۱۲ هزار فعال قرآنی با هماهنگی معاونت قرآن و عترت انجام می‌شود. همچنین همه تراکنش‌های نمایشگاه قرآن کریم از درگاه بانک صادرات انجام می‌شود.
تفاوت نمایشگاه مجازی قرآن با نمایشگاه کتاب
برگزاری نمایشگاه مجازی قرآن تصمیمی بود که پس از تجربه موفق نمایشگاه کتاب گرفته شد و تجربه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک کرد تا درباره برگزاری نمایشگاه قرآن کریم راحت‌تر تصمیم بگیرد و در نهایت مرتضی خدمتکار، مدیر دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد، خبر از برگزاری این نمایشگاه به‌صورت مجازی داد. بااین‌حال، نمایشگاه قرآن کریم رویدادی متفاوت از نمایشگاه کتاب است؛ زیرا نمایشگاه کتاب را می‌توان یک فروشگاه بزرگ کتاب دانست، درحالی‌که اصلی‌ترین فعالیت نمایشگاه قرآن کریم، در بخش‌های محتوایی است. بخش‌هایی مانند بین‌الملل، هنری، پاسخ‌گویی به سؤالات و شبهات، کودک و نوجوان، حفظ قرآن، مشاوره، تعویض قرآن‌های نو با فرسوده، نمایش، آموزش و… همه‌ساله با استقبال بالای مخاطبان همراه بود و بخش‌های فروش محصولات مذهبی و محصولات عفاف و حجاب نیز در کنار بخش‌های محتوایی فعالیت می‌کردند.
طراحی بخش محتوایی برای نمایشگاه مجازی قرآن کریم
مرتضی خدمتکار، معاون اجرائی نمایشگاه قرآن کریم، درباره برگزاری بخش محتوایی نمایشگاه قرآن امسال گفت: نمایشگاه کتاب تهران فقط در بخش فروش برگزار شد، اما نمایشگاه قرآن رویدادی است که بخش محتوایی از محور‌های نمایشگاه است؛ از‌این‌رو به فکر طراحی بخش محتوایی برای اجرا در فضای مجازی افتادیم. او ادامه داد: در این راستا، مدل‌های مختلفی طراحی شد تا بخش محتوایی در قالبی جذاب ارائه شود و در آن بخش‌هایی مانند آموزش، مشاوره، هنری و فضای مجازی قرار بگیرد تا مردم بتوانند با نمایشگاه قرآن ارتباط خوب و مطلوبی برقرار کنند. در این راستا، برخی مؤسسات با ما همکاری دارند که برای آنها حمایت‌هایی پیش‌بینی کرده‌ایم.
بخش عفاف و حجاب نداریم
خدمتکار درباره برگزاری بخش عفاف و حجاب نمایشگاه قرآن گفت: این بخش مربوط به فروش محصولات عفاف و حجاب است که با توجه به مجازی‌بودن نمایشگاه، به این نتیجه رسیدیم فروش مجازی محصولات ممکن است با حاشیه‌هایی همراه باشد؛ زیرا تنوع در نوع جنس و مدل محصولات به‌قدری است که ممکن است نتوان در فضای مجازی این کار را به سرانجام رساند. از طرفی ممکن است رنگ یا سایز محصول به‌صورت دقیق ارسال نشود. معاون اجرائی نمایشگاه قرآن ادامه داد: در مجموع به این نتیجه رسیدیم که امکان برگزاری این بخش در فضای مجازی وجود ندارد.
۲۰ درصد تخفیف در فروش همه محصولات
خدمتکار درباره تسهیلات ارائه‌شده در بخش فروش محصولات فرهنگی نمایشگاه گفت: امسال همه محصولات با تخفیف ۲۰‌درصدی ارائه شده است و مهم‌ترین تسهیلات ما موضوع ارسال رایگان پستی برای خرید‌های بالای 50 هزار تومان است که این کار در قراردادی با شرکت پست جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود.
کتاب‌های مرجع قدیمی در نمایشگاه قرآن عرضه می‌شوند
مدیر اجرائی نمایشگاه قرآن کریم گفت: طبق اعلام قبلی دبیرخانه نمایشگاه قرآن کریم فقط کتاب‌هایی که از ابتدای سال ۱۳۹۲ تا اسفند ۱۳۹۹ منتشر شده‌اند، اجازه فروش در نمایشگاه قرآن را دارند؛ اما در این راستا کتاب‌های مرجع استثنا هستند و ناشران می‌توانند این کتاب‌ها را در نمایشگاه امسال عرضه کنند. او ادامه داد: به‌عنوان مثال اگر ناشری پیش از سال ۱۳۹۲ مجموعه المیزان را چاپ کرده و هنوز همه تیراژ‌های اثر فروش نرفته‌اند، می‌توانند در نمایشگاه مجازی قرآن کریم در معرض فروش قرار بگیرند.
برگزاری بخش بین‌الملل در ۱۰ نشست مجازی با حضور اندیشمندان جهان اسلام
معاون اجرائی نمایشگاه قرآن درباره بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن گفت: این بخش هم امسال به‌صورت محدود‌تر در فضای مجازی برگزار می‌شود و ما همه تلاش‌مان را کردیم که بخش بین‌الملل نمایشگاه تعطیل نشود. در این راستا امسال ۱۰ نشست طراحی شده که به‌صورت وبینار با حضور اندیشمندان جهان اسلام برگزار می‌شود.
نمایشگاه مجازی قرآن 2 بخش محتوایی و فروشگاهی دارد
حجت‌الاسلام حسین سلیمانی، مسئول بخش محتوایی نمایشگاه، گفت: نمایشگاه امسال دو بخش اصلی دارد که شامل خدمات نمایشگاهی و خدمات فروشگاهی است که خدمات فروشگاهی متصل می‌شود به مجموعه خانه کتاب که از طریق آن محصولات مختلف ناشران حوزه قرآن و عترت و دفاع مقدس به فروش می‌رسند.
جمع‌آوری ایده‌ برای طراحی بخش محتوایی نمایشگاه قرآن
او درباره بخش محتوایی نمایشگاه قرآن گفت: در خدمات محتوایی ابتدا به جمع‌آوری ایده‌ها پرداختیم و در این راستا برخی صاحبان ایده ثبت‌نام کردند و ایده خود را ارائه دادند و برخی هم با توجه به شناختی که داشتیم و قبلا تجربه همکاری با آنها را داشتیم، به گروه بخش محتوایی افزوده شدند و در مجموع ۱۴ مأموریت برای بخش محتوایی طراحی شد. سلیمانی درباره فعالیت‌های بخش محتوایی نمایشگاه قرآن گفت: این فعالیت‌ها در حوزه‌های مختلف تلاوت، ترجمه، تفسیر، آموزش، کودک و نوجوان، پاسخ‌گویی، مشاوره، کودک، نوجوان، نگارخانه، نمایش و… طراحی شده و همه این خدمات در فضای مجازی ارائه می‌شود.
استفاده از ظرفیت نهاد‌ها و مؤسسات فعال در فضای مجازی
مسئول بخش محتوایی نمایشگاه قرآن کریم با اشاره به استفاده از ظرفیت مؤسسات در برگزاری بخش محتوایی نمایشگاه مجازی قرآن گفـت: در حوزه‌های تلاوت، ترجمه، تفسیر، کودک و نوجوان فعالیت‌هایی طراحی شده که در این راستا از ظرفیت مؤسسات مردمی استفاده می‌کنیم. البته در حوزه‌ای مانند کودک و نوجوان فعالیت چندانی در مؤسسات به‌ویژه در فضای مجازی وجود ندارد؛ همچنین در بخش آموزش مجازی از ظرفیت‌های مختلف مردمی و دولتی استفاده می‌کنیم. او از استفاده از ظرفیت مجموعه‌های فعال در فضای مجازی خبر داد و گفت: البته این مجموعه‌ها فعالیت اصلی‌شان در حوزه قرآن و عترت نیست؛ اما به‌دلیل گستردگی فعالیت و مخاطب‌شان از آنها دعوت کردیم تا در ایام نمایشگاه و با اهداف نمایشگاه به ارائه خدمات بپردازند. مثلا قرار است که یکی از این بخش‌ها ۱۱۴ فیلم‌ قرآنی را به‌صورت رایگان در معرض دید علاقه‌مندان نمایشگاه قرآن قرار دهد. در مجموع نخ تسبیح ما فضای مجازی است و از مجموعه‌هایی استفاده می‌کنیم که در حوزه فعالیت‌شان در فضای مجازی هم حرفی برای گفتن دارند.
برپایی بخش مشاوره و پاسخ‌گویی و نگار‌خانه هنری
سلیمانی درباره بخش‌های مشاوره و پاسخ‌گویی نمایشگاه قرآن گفت: بخش‌های پاسخ‌گویی و مشاوره هر سال از بخش‌های پرطرفدار نمایشگاه قرآن است و امسال هم در فضای مجازی این بخش‌ در حوزه‌های قرآن، تربیت فرزند، ازدواج، خانواده، شبهات و… برگزار می‌شود و در این راستا هم از مراکز مرتبط مثل مرکز پاسخ‌گویی حوزه علمیه استفاده می‌کنیم. او از ارائه آثار هنری در نمایشگاه امسال خبر داد و گفت: در نمایشگاه امسال نگارخانه آثار هنری هم داریم که در آن هنرمندان داخلی و خارجی محصولات و خدمات‌شان را ارائه می‌دهند.
برگزاری مسابقه روزانه قرآنی و اهدای جوایز
مسئول بخش محتوایی نمایشگاه مجازی قرآن کریم از برگزاری مسابقه روزانه خبر داد و گفت: امسال مسابقه روزانه هم داریم که یک فعالیت جنبی است که به صورت روزانه سؤالات مطرح و به قید قرعه‌ هدایایی به برگزیدگان ارائه می‌شود.
دسترسی رایگان همراه‌اولی‌ها به نمایشگاه قرآن
نمایشگاه مجازی قرآن امسال در بستر فضای مجازی برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت نمایشگاه مجازی قرآن کریم به نشانی www.iqfa.ir از بخش‌های مختلف فروشگاهی و محتوایی نمایشگاه بازدید کنند. براساس اعلام مدیر روابط‌عمومی شرکت همراه اول، مشترکان این اپراتور می‌توانند به‌صورت رایگان به بخش‌های مختلف نمایشگاه قرآن مراجعه کنند و حجم اینترنت آنها کسر نخواهد شد.

منبع: روزنامه شرق

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.