کلیدواژه زندگی در قرآن، نیکی و احسان است

ناصر مهدوی: دو گروه بدنبال ارائه تفسیر خشونت‌آمیز و خشونت‌ساز از اسلام هستند: گروه اول حکومت‌ها و گروه‌هایی هستند که می‌خواهند اقدامات خشونت آمیز و قدرت طلبانه خود را به دین منتسب کنند و به دنبال استبداد دینی و قدرت مقدس هستند. گروه دیگر جریان اسلام هراسی است که می‌خواهد با برجسته و محور کردن خشونت در اسلام، مخاطبان اسلام را فراری دهد.

ناصر مهدوی در نشست مجازی «آیا قرآن کتاب خشونت است؟» با بیان اینکه ماهیت اسلام و همه ادیان توحیدی، محبت ونیکی است نه خشونت افزود: دل‌های انسان‌ها با محبت جذب می‌شود نه با خشونت. حتی می‌توان گفت نگاه خداوند در قرآن نیز انسان محور است نه خدامحور. خدا به ارائه قدرت و معرفی خود نیازی ندارد بلکه بدنبال تعالی و هدایت انسانها از طریق رحمت و مودت است.

مهدوی عنوان کرد: آیات فراوانی در قرآن هست که خطاب به پیامبر، روش‌های جبارانه و قدرتمندارانه رسالت را نفی و روش‌های توام با مهربانی و نیکی را تاکید می‌کند. در قرآن، سیطره، جباریت و تندی نهی شده و بلاغ و نرمی ‌به پیامبر توصیه شده است.

به گفته این محقق، اینکه پیامبر می‌فرماید من از شما پاداش رسالت نمی‌خواهم، فقط منظور پاداش پولی نیست، قدرت و سلطه بالاتر از پول است. اگر قرار بود سلطه و قدرت و حکومت، اجبارا از سوی مردم به پیامبر برسد، نمی‌گفت من جزا و پاداش نمی‌خواهم.

او با بیان اینکه در قرآن حتی نسبت به مشرکینی که علیه مسلمانان شمشیر می‌کشند، رحمت هست و می‌گوید اگر جنگ را متوقف کردند، شما هم بلافاصله صلح کنید یادآور شد: درباره مرتدین هم بیان قرآن، کشتن نیست، می‌گوید اینان را با قوم دیگری جایگزین می‌کنیم، یعنی سنت‌های طبیعت، نه قهر.

مهدوی با تاکید بر اینکه کلید واژه زندگی در قرآن، نیکی و احسان است گفت: خداوند، محسن را دوست می‌دارد. نیکی، دل را زیبا می‌کند، فکر را زیبا می‌کند و عمل را زیبنده می‌کند. معنای اسلام هم، تسلیم اجباری و از سر زور نیست، پذیرش از سر عشق و آگاهی است.

این محقق در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از کسانی که اخلاق را پیامبر و قرآن تعریف نمی‌کنند گفت: این همان اخلاقی است که در وجدان انسانها وجود دارد. خدا محسن را اهل غضب نمی‌داند، بخشنده و نیکوکار است، یعنی همان صفات اخلاق فطری نه نظام ارزشی که دین اختراع کرده باشد.

او تاکید کرد: قرآن تلاش دارد روحیه جنگ طلبی و خشونت‌ورزی اعراب را به عدالت‌طلبی تبدیل کند و الگوی ابراهیم را معرفی می‌کند.

منبع: ایبنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.