ماه رمضان و طنین اذان در مساجد آلمان

بر اساس تصمیم دولت فدرال، مساجد در تمام ایالت‌های آلمان می‌توانند در طول ماه رمضان صدای اذان را پخش کنند و این خبر مسلمانان را بسیار خوشحال کرده است. این تصمیم جدید پس از دوران طولانی ممنوعیت پخش صدای اذان در مساجد آلمانی گرفته شده‌است.

سال‌هاست که پخش صدای اذان در بیشتر ایالت‌های آلمان ممنوع است. از این‌رو، خبر مربوط به پخش اذان در ماه مبارک رمضان، مسلمانان آلمان را بسیار خوشحال کرده است.

مسئولان دولت فدرال معتقدند که پخش اذان از مساجد در طول ماه رمضان، می‌تواند تا اندازه‌ای، محدودیت‌های ناشی از کرونا را برای مسلمانان کم‌رنگ‌تر کند.

در این راستا به بسیاری از مساجد این کشور اجازه داده شده است تا به مدت یک‌ ماه از آغاز ماه مبارک رمضان(سیزدهم ماه آوریل تا دوازدهم ماه می) صدای اذان را هنگام نمازهای روزانه، پخش کنند. به‌طور مثال، پخش صدای اذان به صورت روزانه در شهرهای هاسل و کرفلد مجاز اعلام شده است.

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی کشورمان در آلمان، چسور اوزکایا، رئیس اتحادیه ترکی ـ‌ اسلامی هاسل در این باره گفت: «باید به فکر دفاع از حقوق اعضای جامعه اسلامی در شهرها و ایالت‌های مختلف باشیم و شرایط خوشحالی و آسایش آن‌ها را نیز فراهم کنیم. شنیدن صدای اذان از مساجد، حق مسلمانان است که متأسفانه در بسیاری از شهرهای آلمان تاکنون ناممکن بوده است. از این‌رو، در هر نوبت نماز ماه مبارک رمضان، اذان در مساجد هاسل پخش خواهد شد. همچنین پخش اذان روزانه در شهر کرفلد نیز مجاز است.»

یکی دیگر از شهرهایی که پخش اذان در آن مجاز اعلام شده، شهر فرایزینگ است. عمر کورک‌ماز، رئیس اتحادیه اسلامی شهر فرایزینگ در این باره گفت: «به دلیل شیوع کرونا و محافظت از اعضای مساجد، در حال‌ حاضر بیشتر فعالیت‌های مساجد متوقف شده‌ و این امر، بسیاری از مسلمانان را ناراحت کرده است، چرا که آن‌ها می‌خواهند؛ در طول ماه مبارک رمضان، در مساجد به عبادت بپردازند. علاوه بر این، به دلیل محدودیت‌های ناشی از کرونا در مساجد بزرگ، تنها ۵۰ نفر می‌توانند در زمان واحد به عبادت بپردازند. بنابراین بیشتر اعضا در ماه رمضان، امکان حضور در مساجد را ندارند. بنابراین پخش اذان می‌تواند تا اندازه‌ای، ناراحتی مسلمانان آلمان را کاهش دهد.»

هر چند پخش اذان به صورت روزانه در بسیاری از نقاط آلمان امکان‌پذیر شده است، اما در برخی شهرها نیز، هنوز محدودیت‌هایی وجود دارد و تنها هنگام نماز جمعه اجازه پخش اذان داده شده است. به‌طور مثال، در اسنابروک، صدای مؤذن تنها پیش از شروع نماز جمعه پخش می‌شود. شش مسجد در هاگن و همچنین مساجد ووپرتال نیز شرایط مشابهی با اسنابروک دارند. البته این شرایط تنها مختص امسال نیست، سال گذشته نیز به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی مساجد در آن دوران، اجازه پخش اذان در بسیاری از شهرهای بزرگ آلمان صادر شد. هانوفر، هامبورگ، برلین، گاربزن، براونشوایگ، گسلار، دویسبورگ، کیل، نوی‌مونستر، رندزبرگ، اوسترینگن، راونهایم و لونن از جمله شهرهایی بودند که صدای اذان در طول ماه مبارک رمضان در آن‌ها شنیده شد.

در این میان، مسجد دوسبورگ بعد از ۱۲ سال اجازه پخش اذان را یافت. در آن زمان، پخش اذان موجب دلگرمی مسلمانان شد، چرا که آن‌ها به دلیل بحران کرونا امکان حضور در مساجد را نداشتند.
منببع: ایکنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.