مسجد باستانی «احمد الفولی»؛ جاذبه گردشگری مصر 

مسجد باستانی احمد الفولی یکی از جاذبه‌های تاریخی استان المنیا در مصر است. استانی که مملو از اماکن سیاحتی و آثار باستانی اسلامی، مسیحی، فرعونی و رومی از تمام دوران‌ها است

یکی از مساجد باستانی استان المنیا، مسجد احمد الفولی است که از مهمترین مساجد این استان شمرده می‌شود. نام این مسجد با توجه به جایگاه آن میان اهالی این منطقه، از نام احمد الفولی، علی بن محمد بن علی الیمنی المصری، یکی از علمای الازهر که در سال ۹۹۰ هجری قمری متولد شده و در سال ۱۰۶۷ هجری قمری وفات یافته، گرفته شده است.

از آن رو مسجد الفولی به نام این استاد لقب گرفته که احمد الفولی یکی از علمای بزرگ الازهر بوده و دارای تألیفات علمی و شاگردان بسیاری بوده است. مقبره وی در گوشه همین مسجد و در ساحل غربی رود نیل بوده و ضریحی نیز برای او ساخته شده است.

این مسجد در سال ۱۳۶۳ هجری قمری به دستور خدیو اسماعیل، یکی از پادشاهان مصر ساخته شده و از دیوارهایی با آجرهای قرمز تشکیل شده که از بیرون با سنگ‌های مصنوعی پوشانده شده‌اند. سقف‌های آن از بتن و پله‌های ورودی و کف زمین از موزائیک ساخته شده و محراب و قسمت پایینی دیوارهای داخلی مسجد به ارتفاع یک متر و ۲۰ سانتی‌متر با موزائیک‌های مزین به تزئیات عربی پوشیده شده است.

سقف‌های مسجد با نقوش ظریف عربی در چند رنگ مختلف تزئین شده و ستون‌های آن از بتن با روکش موزائیک ساخته شده است. این درحالی است که درهای اصلی مسجد از چوب ساخته شده و با تزئینات و نقوش عربی پوشیده شده است.

منبر و صندلی خطیب هم از چوب یکدست آمیخته با چوب راش ساخته شده و با تزئینات و اشکال هندسی پوشیده شده است.

این مسجد شامل یک نمازخانه برای بانوان، یک کتابخانه بزرگ و یک استراحتگاه برای زائران مسن است و در دوران اخیر شاهد تحول بزرگی به منظور حفظ ارزش باستانی آن بوده است.
منبع: ایکنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.