نشست «نگاه سیف‌الدین آمِدی به خلقت» برگزار می‌شود

نشست مجازی مواجهه اشعری‌گروی با ابن‌سیناگروی: نگاه سیف‌الدین آمِدی به خلقت فردا برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، به همت امور بین‌الملل دانشکده الهیات دانشگاه تهران، دومین جلسه از سری دوم مجموعه سخنرانی‌های مرور مطالعات اسلامی TehranISM با عنوان مواجهه اشعری‌گروی با ابن‌سیناگروی: نگاه سیف‌الدین آمِدی به خلقت برگزار می‌شود.

این نشست در واقع نقد و بررسی کتابی با همین عنوان است که توسط لورا حسن در سال ۲۰۲۰ توسط انتشارات گرگیاس منتشر شده است.

نشست یادشده با حضور لورا حسن (دانشگاه آکسفورد، نویسنده) و سلیمه مقصودلو (دانشگاه مک‌گیل) فردا پنج شنبه ۵ فروردین ماه از ساعت ۲۰:۳۰ به وقت ایران برپا می‌شود.

علاقه مندان برای شرکت در این نشست مجازی می‌توانند به لینک اتصال به وبینار (بدون نیاز به ثبت نام) مراجعه کنند.

یادآور می‌شود، ابوالحسن علی بن ابی علی معروف به سیف الدین آمِدی پزشک، فیلسوف و متکلم اهل سنت از برجسته‌ترین دانشمندان و فقهیان دوره عباسی است. او در شهر آمِد که در دیار بکر در آناتولی شرقی واقع شده، زاده شده است. وی همچنین با شیخ اشراق شهاب الدین سهروردی دیدار و گفتگو داشته‌است و این به سبب سفرهای علمی بوده که وی در زمان خود داشته‌است.

وی همزمان با خلیفه عباسی ناصر لدین الله و نیز صلاح الدین ایوبی می‌زیسته‌است. وی ابتدا پیرو مذهب حنبلی بوده‌است و پس از فراگیری فقه محمد ابن حنبل، رهسپار عراق می‌شود و پس از تکمیل فقه حنبلی نزد ابوالفتح نصر ابن فتیان، و استماع حدیث از ابن شابیل، دیری نگذشت که به مذهب شافعی گرایش پیدا کرد. در زمانی که آمدی در بغداد حضور داشته‌است در حلقه درس استاد شافعی، ابن فضلان شرکت می‌کند. به گفتهٔ برنارد وایس، آمدی فلسفه و علوم عقلی را به صورت خصوصی نزد معلمی در کلیسایی نزدیک بغداد مطالعه کرده است.

پس از گرایش وی به فقه شافعی و کلام اشعری -که پیش از این با فلسفه آمیخته بود- با مخالفت‌ها و اتهامات فراوانی (همچون روگردانی از شریعت و اشتغال به ظلمات فلسفه) روبرو می شودو در پی آن از مصر به سوریه می‌گریزد. هر چند در آنجا نیز در اواخر عمر -به دلیل صدور فرمانی از جانب والی دمشق مبنی بر ممنوعیت تدریس هر درسی جز تفسیر و حدیث و فقه- از تدریس علم کلام محروم گشت.
آثار وی را می‌توان در زمینه‌هایی چون فلسفه و کلام و فقه و اصول رده‌بندی کرد:

آثار فقهی و اصولی
احکام فی اصول الاحکام
ترجیحات
آثار فلسفی
النور الباهر فی حکم الزواهر در پنج جلد
دقائق الحقائق در سه مجلد
رموز الکنوز
لباب الالباب
کشف التمویهات
المبین فی شرح الفاظ الحکماء و المتکلمین
فواید القلائد
آثار کلامی
آبکار الافکار در اصول دین: این کتاب یک موسوعه کلامی و شامل نظریات سیف الدین آمدی و مشتمل بر چهار مجلداست که متأسفانه در دسترس نیست.
غایه المرام فی علم الکلام.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.