«مجالس مذهبی در ایران معاصر» منتشر شد

مجموعه پنج جلدی «مجالس مذهبی در ایران معاصر» که حاصل پژوهش چندین ساله محسن حسام مظاهری است توسط نشر آرما منتشر شد.

کتاب جدید محسن حسام مظاهری،  نویسنده و پژوهشگر مطالعات اجتماعی دین و جنگ، تحت عنوان یک مجموعه پنج جلدی با نام «مجالس مذهبی در ایران معاصر» توسط نشر آرما منتشر شد.

این مجموعه ثمره پژوهشی چندساله نویسنده در باب مطالعه روند تغییرات مناسک شیعی است. به گفته حسام مظاهری، نویسنده اثر این پژوهش با هزینه شخصی تهیه شده و پژوهشگر پروسه بسیار سختی را برای تهیه این مجموعه طی کرده است.

در معرفی این اثر آمده است: مجالس مذهبی در دوره معاصر از ابزارهای گوناگونی برای اطلاع‌رسانی و تبلیغ برنامه‌های خود و جذب مخاطبان بهره گرفته‌اند. یکی از ابزارها، انتشار آگهی(اعلان) در مطبوعات است که از اواخر دوره قاجار و با گسترش روزنامه‌ها و مجلات مورد اقبال مجالس مذهبی قرار گرفته‌است. این اعلانات مطبوعاتی، منبعی غنی برای مطالعات اجتماعی، تاریخی و مناسک شیعی و اسنادی ارزشمند از تاریخ اجتماعی شیعه در ایران معاصر به شمار می‌روند. کتاب حاضر، محصول پژوهشی است که با هدف گردآوری، بررسی و تحلیل این اسناد انجام شده‌است. در این پژوهش روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه سراسری فارسی‌زبانی که طولانی‌ترین دوره انتشار تا امروز را داراست، برای مطالعه موردی انتخاب شده و همه اعلانات مجالس مذهبی که از نخستین شماره این روزنامه در سال ۱۳۰۵ تا پایان سال ۱۳۹۴ (جمعاً ۹۰سال) در ماه‌های محرم و صفر منتشر شده‌اند (جمعاً ۵۱۳۱اعلان) استخراج و تدوین شده‌است. متن کامل این اعلانات به ترتیب تاریخ انتشار در فصول مجزا به تفکیک هر دهه آورده شده و اعلانات از نظر گونه های مجالس و اقسام محل های برگزاری آنها بررسی شده‌اند. ارائه مدلی تجربی برای گونه بندی مجالس مذهبی(شامل ۲۶گونه)، شناسایی و معرفی اقسام تبلیغات مجالس مذهبی(شامل ۱۴مورد)، شناسایی و دسته‌بندی محل‌های برگزاری مجالس مذهبی(شامل ۹دسته)، بررسی روند تغییرات اعلانات مطبوعاتی مذهبی، تحلیل آماری اعلانات مجالس مذهبی در هر دهه، تدوین فهرست سخنرانان و مداحان در هر دهه و تعیین افراد شاخص و پرمخاطب و بررسی موضوعات سخنرانی‌های مجالس از دیگر موضوعات و مباحثی است که در کتاب حاضر به آنها پرداخته شده‌است. نهایتاً در فصل پایانی کتاب تلاش شده‌است با جمع‌بندی تحلیل‌ها تجمیع آمارها و تطبیق داده‌های فصول قبلی تصویری کلی از یک قرن برگزاری مجالس مذهبی در ایران ارائه شود.

مجموعه پنج جلدی «مجالس مذهبی در ایران معاصر» نوشته محسن حسام مظاهری با قیمت ۴۲۰ هزار تومان با جلد شومیز در قطع رحلی توسط نشر آرما منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.