شکایت نهادهای مدنی از فرانسه به دلیل اسلام‌هراسی

ائتلاف جهانی متشکل از ۲۵ نهاد مدنی از ۱۱ کشور جهان، شکایت مفصلی به اورزولافن درلاین، رئیس کمیسیون اروپا ارائه کرده و خواستار اتخاذ تدابیر فوری علیه فرانسه به دلیل اقدامات اسلام‌هراسانه و مخالفت حقوق بشر دولت این کشور شد

این شکایت ۲۲ صفحه‌ای بر منشور تبعیض‌آمیز امامان جماعت فرانسه که از سوی امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه درخواست شده است،‌ تمرکز دارد.

بر اساس بیانیه اتحادیه مذکور، منشور ارائه شده خواستار احترام به ارزش‌های مردم فرانسه شده در حالی که دولت هم‌زمان از همین ارزش‌ها به عنوان سلاحی برای بدرفتاری با شهروندان مسلمان فرانسه استفاده می‌کند.

این بیانیه می‌افزاید: منشور تبعیض‌آمیز مکرون، مسلمانان فعال را علناً از فعالیت‌های مدنی، سیاسی و اجتماعی مستثنا می‌کند و علاوه بر آن، اصول اساسی عقاید اسلامی را به دلیل اینکه مخالف اصول سکولار دولت فرانسه یعنی جدایی دین از سیاست است، باطل کرده است.

سمیره صابر، حقوقدان فرانسوی درباره این شکایت‌نامه گفت: ما برای توقف نقض حقوق بشر در فرانسه این شکایت را مطرح کردیم و کمیسیون اروپا باید در مسئله تبعیض علیه مسلمانان و نقض حقوق اساسی آنان مداخله کند.

جانینا رشیدی، عضو شورای اسلامی مرکزی سوئیس و عضو ائتلاف مذکور نیز در این باره گفت: وقت آن رسیده است که اعتراف کنیم اسلام‌هراسی تنها یک پدیده در میان جوامع راستگرا نیست بلکه به کل جامعه تسری پیدا کرده است.

در ژانویه گذشته شورای دین اسلام فرانسه از منشوری درباره اصول اسلامی در این کشور را به درخواست امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه تصویب کرد.

در این منشور مواردی چون برابری زن و مرد، جدایی دین از سیاست و مبارزه با افراط گرایی توسط رهبران مسلمانان فرانسه در اولویت قرار گرفته است.

منبع: ایکنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.