احتمال پیگرد نتانیاهو، گانتس و یعالون به علت مشارکت در جنایات جنگی

تعدادی از مسئولان ارشد اسرائیلی پیش‌بینی کردند که دیوان کیفری بین الملل در ادامه بررسی جنایات جنگی در سرزمین‌های فلسطین، بنیامین نتانیاهو، بنی گانتس و موشه یعالون را تحت پیگرد قرار دهد.

به گزارش ایسنا، روزنامه اورشلیم‌پست به نقل از مسئولان رژیم صهیونیستی نوشت: دیوان کیفری بین الملل در صورت شروع تحقیقات درباره اوضاع فلسطین احتمالا حکم جلب ۱۰ مسئول سیاسی و نظامی اسرائیلی از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، بنی گانتس، وزیر جنگ کنونی و موشه یعالون، وزیر جنگ پیشین را صادر خواهد کرد. این مسئولان احتمالا ظرف چند سال یا چند ماه احتمالا در معرض خطر قرار گرفته و با بدترین سناریوها مواجه شوند.

این روزنامه نوشت، مسئولانی که احتمالا محاکمه می‌شوند به سه گروه تقسیم می‌شوند. گروه اول که در تصمیمات مربوط به جنگ غزه ۲۰۱۴ و بحران مرزهای غزه ۲۰۱۸( راهپیمایی‌های بازگشت) و فعالیت شهرک‌سازی از ژوئن ۲۰۱۴ شرکت کردند. این دادگاه می‌تواند تعداد اندکی از افسران دیگری را که اسامی‌شان در تحقیقات ارتش اسرائیل یا گزارشات رسانه‌ای فاش شده، هدف قرار دهد.

این روزنامه نوشت: بدترین پرونده برای اسرائیل پروژه شهرک‌سازی است که از سال ۲۰۱۴ در جریان است. مسئولان اصلی که ممکن است محاکمه شوند وزرای مسئول شهرک‌سازی‌ها یعنی وزرای مسکن از سال ۲۰۱۴ تاکنون هستند. این مسئله می‌تواند شامل اوری ارئیل، یفعات شاشا بیتون، یعقوب لیتسمان، اسحاق کوهن و یوآو گالانت باشد. وزرای جنگ آن دوره نیز احتمالا به این باتلاق بیفتند چراکه از ارتش برای حفظ شهرک‌های مختلف یا اقامت آن استفاده کردند.

این روزنامه نوشت: اسرائیل تلاش خواهد کرد تا بگوید شهرک‌سازی جنایت جنگی نیست.

آمارهای رژیم صهیونیستی و فلسطین به وجود حدود ۶۵۰ هزار اسرائیلی در شهرک‌های کرانه باختری از جمله قدس اشغالی اشاره دارد.

فاتو بن سودا، دادستان کل دیوان کیفری بین الملل چهارشنبه از آغاز تحقیقات رسمی درباره جنایت‌های جنگی احتمالی در اراضی فلسطین خبر داد.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.