مسلمانان آواره روهینگیایی در مرز آبی هند

هفته گذشته نیروهای پلیس هند قایق ۸۱ مسلمان روهینگیایی که پس از فرار از اردوگاه پناهندگان بنگلادش در آب‌ها سرگردان بودند را پیدا کرد و جان آنها را نجات داد. اما اکنون هیچ کدام از کشورها حاضر به پذیرش این پناهجویان نیستند.

به گزارش شفقنا به نقل از رویترز، هفته پیش خبرهایی مبنی بر سرگردان شدن یک قایق مملو از آوارگان روهینگیایی در دریای نزدیک به سواحل هند منتشر شد. حالا خبرها حاکی از آن است که گارد ساحلی هند توانسته ۸۱ نفر از این آوارگان را نجات دهد اما در نهایت ۸ نفر به دلیل کمبود آب و بیماری جان خود را از دست داده‌اند. حالا هند اعلام کرده این آوارگان را از مرگ حتمی نجات داده اما نمی‌تواند آنها را به خاک خود راه دهد و این آوارگان باید به بنگلادش بازگردند. بنگلادش نیز اعلام کرده این آوارگان، میانماری هستند و از ابتدا هم هیچ تعهدی برای نگهداری از آنان نداشته است.

عبدالمومن وزیر خارجه بنگلادش گفته کشورش هیچ تعهد یا الزامی برای پذیرش مجدد این آوارگان ندارند و هند باید آنها را بپذیرد؛ این ۸۱ نفر بنگلادشی نیستند و درحقیقت میانماری هستند؛ آنها ۱۷۰۰ کیلومتر با مرزهای ما فاصله دارند و هیچ قانونی ما را ملزم به پذیرش آنها نمی‌کند.

از سوی دیگر هند پیمان سال ۱۹۵۱ مربوط به مهاجران را امضا نکرده و همین الان نیز هیچ تعهدی برای محافظت از ۲۰۰ هزار آواره روهینگیایی ندارد. هند سال گذشته در یک قانون جنجالی، تابعیت میلیون‌ها مسلمان بنگالی در ایالت آسام را نیز لغو کرده است. بنگلادش نیز می‌گوید قادر به سیر کردن شکم شهروندان خود نیست و همزمان پذیرای ۷۴۰ هزار مسلمان روهینگیایی است. این مسلمانان از تابستان ۲۰۱۷ و در پی آغاز عملیات ارتش و بوداییان افراطی میانمار از این کشور گریختند تا هدف شکنجه، آزار جنسی و قتل قرار نگیرند. مسلمانان روهینگیا تحت تعقیب‌ترین قوم در جهان هستند و میانمار حاضر به پذیرش آنان نیست.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.