کتاب «تحلیل مفاهیم اساسی نشانه‌شناسی در متن مقدس» منتشر شد

کتاب «تحلیل مفاهیم اساسی نشانه شناسی در متن مقدس» با عنوان فرعی با تکیه بر آراء تفسیری علامه سیدمحمدحسین طباطبایی نوشته نوید خلعتبری به همت انتشارات بعثت منتشر شد.

سوسن کشاورز در مقدمه‌ای بر این کتاب نوشته است: «نشانه‌شناسی، ریشه در کهن‌ترین روزگاران تفکر آدمی دارد و در هزارتوی تاریخ پُر‌رمز‌ و ‌‌راز انسان پرورده شده است؛ هرچند که از شکل‌گیری علم نشانه‌شناسی به‌معنای جدید آن بیش از یک سده نمی‌گذرد. بنیان‌گذار علم نشانه‌شناسی فردینان دو سوسور، زبان‌شناس سوئیسی است. او نشانه‌شناسی را علمی معرفی می‌کند که به بررسی زندگی نشانه‌ها در دل زندگی اجتماعی می‌پردازد. نشانه، محرک یا جوهر محسوسی است که تصویر ذهنی آن در ذهن ما با تصویر ذهنی محرکی دیگر تداعی می‌شود. کارکرد محرک نخست، برانگیختن محرک دوم با هدف برقراری ارتباط است. دیدن آیات و نشانه‌های جهان خلقت، برای مثال گردش شب و روز، فصل‌ها ‌، آفتاب و … تصویر ذهنی مفهوم خالق را در ذهن تداعی می‌کند. به لحاظ نظری، هر ارتباطی هنگامی مؤثر است که در آن یک مدلول فقط به یک دال مربوط باشد و یک دال هم فقط یک مدلول را بیان کند. در زبان علمی، نظام‌های علامتی و رمزگان‌های منطقی به‌طور عام چنین‌اند. در عمل، نظام‌هایی که در آن‌ها هر دال می ‌تواند به چندین مدلول ارجاع کند و هر مدلول می ‌تواند به‌وسیله چندین دال بیان شود، فراوان‌اند.

این امر را می ‌توان در رمزگان‌های هنری مشاهده کرد که در آن‌ها قرارداد ضعیف و نشانه گشوده است. در نظام متن قرآن نیز این ارتباط یک به چند و چند به یک وجود دارد. نکته درخور ذکر این است که این امر دال بر هنری‌بودن متن قرآن و لایه‌لایه‌بودن آن است؛ زیرا هر لایه را که بشکافی، لایه‌ای دیگر در قلب آن دیده می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «در تفسیر متون مقدس، هدف، رسیدن به‌منظور مؤلف یعنی خداوند در پرتو بافت اولیه و در نهایت بافت موجود است. بر این اساس، می‌توان دریافت که محتوای آیات قرآن ‌کریم به‌گونه‌ای تدوین شده است که نشانگر آن باشد که خداوند براى همه انواع موجودات، غایت‌هایى قرار داده است، و هدف از خلق جهان آفرینش، دستیابی به همین غایت‌هاست. اما فهم و معرفت یافتن از غایت‌ها و حرکت‌کردن در سمت و سوی این غایت‌ها، نیازمند دیدن نشانه‌ها، درک درست آن‌ها و بهره‌گیری مناسب از آن‌ها در مقام عمل است.

هنگامی-که انسان براساس نگرش آیه‌ای به عالم در می‌یابد که همه اجزای عالم و انسان در تحت مالکیت و تدبیر خداوند هستند، برای برقراری ارتباط با خود و دیگران و دیگر موجودات و اشیاء، مملوکیت خود و دیگر موجودات عالم را نسبت به خداوند سبحان در نظر خواهد گرفت و برای دستیابی به ‌مراتب تعالی و کمال، با هشیاری قدم خواهد برداشت.»

مولف نیز در مقدمه کتاب نوشته است: «از نظر محتوایی و روشی، این پژوهش بیشتر وابسته به تفسیر المیزان، و دیدگاه‌های زنده‌یاد علامه طباطبایی است و در مواقعی از آراء شاگردان ایشان همانند زنده‌یاد استاد شهید مطهری و علامه عبدالله جوادی  ‌آملی نیز بهره برده‌ام. همچنین از آراء زنده‌یاد ایزوتسو و دکتر خسرو باقری -استاد رشته فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تهران- در بخش روش پژوهش در متن دینی بهره برده‌ام. سعی بر آن بوده که استناد و چینش آیات متن دینی در اولویت باشد، به‌گونه‌ای که مخاطب گرامی بتواند توانمندی پژوهش در متن مقدس را در خود بازیابد. امید است که مورد توجه اهل نظر قرار گیرد.»

کتاب «تحلیل مفاهیم اساسی نشانه شناسی در متن مقدس» با عنوان فرعی با تکیه بر آراء تفسیری علامه سیدمحمدحسین طباطبایی نوشته نوید خلعتبری در 103 صفحه به بهای 30 هزار تومان از سوی انتشارات بعثت روانه بازار نشر شده است.       

منبع: ایبنا

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.