پیام صلح و همزیستی هنرمند هندو برای مسلمانان

بیش از دو دهه خوشنویسی آیات قرآن بر دیوارهای شهر حیدرآباد پیامی از صلح و همزیستی است که یک هنرمند هندو برای مسلمانان دارد.

به گزارش ایکنا به نقل از نیوز۱۸، بیش از دو دهه است که «آنیل کومار چوهان»، هنرمند اهل حیدرآباد، آیات قرآنی را بر روی دیوارهای مساجد سطح شهر نقاشی می‌کند.
چوهان که یک هندو است، هنگامی که شروع به نوشتن متن تابلوهای تبلیغاتی برای مغازه‌ها به زبان اردو کرد، علاقه خود را به خوشنویسی کشف کرد. با گذشت زمان او یاد گرفت که چگونه این زبان را بخواند و بنویسد و کارش در چندین مسجد، بسیاری از افراد را تحت تأثیر قرار داده است.چوهان که کار خود را با خوشنویسی تابلوها آغاز کرده می‌گوید: در ۳۰ سال گذشته تابلوهای بسیاری از مغازه‌ها را در بخش قدیمی حیدرآباد به زبان اردو نوشتم.

وی ادامه داد: در ابتدا نه می‌توانستم اردو را بفهمم و نه قادر به صحبت کردن بودم لذا از مشتری‌هایم می‌خواستم متن را بنویسند تا بتوانم همان را روی تابلوها بکشم. آن زمان بود که تصمیم گرفتم اردو را یاد بگیرم و کم کم شروع به درک، صحبت و نوشتن آن کردم.

چوهان افزود: کار نقاشی آیات قرآن از آنجا آغاز شد که شخصی که تحت تأثیر مهارت خوشنویسی وی قرار گرفته بود، از او خواست که بر روی دیوارهای یک مسجد خوشنویسی کند.

وی می‌گوید: شخصی پس از اینکه تحت تأثیر مهارت‌های خوشنویسی‌ام قرار گرفت، به من این فرصت را داد تا دیوارهای مسجد نور را خوشنویسی کنم. اکنون بیش از ۲۵ سال گذشته است و من دیوارهای چندین مسجد در سراسر حیدرآباد را خوشنویسی کرده‌ام.

هنگامی که چوهان خطاطی آیات قرآنی بر روی دیوارهای مساجد را آغاز کرد، بسیاری از مردم با انجام این کار از سوی یک هندو مخالفت کردند. وی سپس از دانشگاه جامعه نظامیه در حیدرآباد اجازه ادامه کار گرفت. چوهان می‌گوید: «خوشنویسی من از آیاتی از سوره یاسین در کتابخانه دانشگاه جامعه نظامیه به نمایش درآمده است».

وی ادامه داد: هندوها و مسلمانان در این کشور باید در صلح زندگی کنند. واقعاً خوشحالم که با وجود هندو بودن، آیات قرآن را بر روی دیوارهای مساجد خوشنویسی می‌کنم. نزدیک به سه دهه است که کار می‌کنم و با هیچ مشکلی روبه‌رو نشده‌ام.
او علاوه بر خوشنویسی آیات قرآن، در برخی مناسبت‌های دینی مسلمانان از جمله میلاد پیامبر(ص) به نعت‌خوانی می‌پردازد.
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.