فاجعه در باغ پرندگان قم

گفته می‌شود که در روزهای گذشته حدود سه هزار قطعه پرنده باغ پرندگان قم (زیر نظر شهرداری قم) به علت ابتلا به آنفولانزای فوق حاد پرندگان معدوم شده‌اند. این همان باغی است که تنها چند ماه از افتتاح آن می‌گذرد و پیش از این فعالان محیط زیست و از جمله گروهی از طلاب حوزه علمیه قم نسبت به تأسیس آن اعتراض کردند.

به گزارش روابط عمومی دامپزشکی، براساس بررسی های انجام گرفته تأییدآزمایشگاهی بیماری آنفلونزای فوق حاد پرندگان در تعدادی از پرندگان باغ پرندگان شهر قم، به تأیید این سازمان رسیده و طی اطلاعیه ای اعلام شده است.

در این اطلاعیه تاکید شده است: با شناسایی و تایید بیماری این پرندگان، در راستای برنامه ملی کنترل بیماری آنفلونزای فوق پرندگان نسبت به انجام موازین بهداشتی قرنطینه ای در شعاع های اپیدمیولوزیک این مناطق اقدام شده است.

چند ماه پیش که باغ پرندگان قم افتتاح شد فعالان محیط زیست و از جمله گروهی از طلاب حوزه علمیه قم نسبت به تأسیس آن اعتراض و حتی با مسئولان شهرداری جلسه برگزار کردند و شهرداری وعده داد که مسائل زیست محیطی و حقوق حیوانات در این باغ رعایت شده یا می‌شود؛(این گزارش را ببینید) وعده‌ای که از ابتدا معلوم بود که وفاکردنی نیست زیرا انباشت استاندارد این همه حیوان در محیطی غیرطبیعی و محصور با امکانات موجود کشور ما ممکن نیست.

نگهداری باغ وحش یا باغ پرندگان به صورت استاندارد هزینه گزافی می‌طلبد که نه شهرداری و نه پیمانکاران او از عهده بر نمی‌آیند و امروزه حتی برخی باغ وحش‌های بزرگ و مشهور اروپا از راه فروش بلیت نمی‌توانند از عهده هزینه برآیند.

درباره مجوزهای تأسیس این باغ وحش نیز از ابتدا حرف و حدیث بسیار بود از جمله اداره کل محیط زیست استان گفت که این مجموعه مجوز ندارد و ما به آن مجوز موقت داده‌ایم و بحث‌هایی در این باره بوده که آیا اول مجوز بگیرند و بعد پرندگان را منتقل کنند یا بر عکس!

حالا اداره کل محیط زیست گفته که از یازدهم بهمن جاری مجوز مجموعه باطل شده و هنوز مجوزی صادر نشده است.

از این که این حیوانات بی‌گناه چگونه معدوم شده‌اند خبر مستندی در دست نیست ولی گفته می‌شود که همین چهارشنبه کار معدوم سازی چند هزار پرنده انجام گرفته است.

از آنجا که باغ پرندگان قم در منطقه نسبتاً پر رفت آمد شهر ساخته شده و فاصله چندانی نیز با خانه‌های مسکونی ندارد، جا دارد در این باره نیز تحقیق گردد که اینک، وجود ویروس فوق حاد آنفولانزا که قابلیت انتقال به انسان را هم دارد، تا چه اندازه سلامت شهروندان را تهدید می‌کند.

مسائل دیگری نیز جدا شایان بررسی است از جمله سخنان مسئولان اداره کل محیط زیست استان مبنی بر این که مسئولان باغ وحش دیر متوجه وجود بیماری در باغ شده‌اند و یک مسئله مهم‌تر اما این است که چگونه بیماری به این باغ منتقل شده است؟ آیا باغ پرندگان از تالاب‌های کشور که هم اکنون درگیر آنفولانزا هستند پرنده‌ای به این باغ وارد کرده؟ اداره محیط زیست اظهار بی‌اطلاعی کرده است اما اگر پاسخ مثبت است باید تحقیق کرد که مجوز را چه کسی صادر کرده است؟

وجود باغ وحش و باغ پرندگان می‌تواند تبعات گسترده علیه حیات وحش و محیط زیست داشته باشد و کارشناسان می‌گویند چنانچه مراقبت کافی به عمل نیاید، این مجموعه‌ها می‌توانند به یکی از حلقه‌های مؤثر قاچاق حیوانات وحشی مبدل شوند.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.