کتاب‌های پرفروش حوزه فلسفه در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران

ناشران حوزه اندیشه و فلسفه کتاب‌های گوناگونی را به نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران ارسال کردند. خبرگزاری ایبنا وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بر اساس گفته‌های ناشران تخصصی حاضر در این دوره مانند علمی و فرهنگی، کرگدن، ثالث، نگاه، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و … گزارشی از کتاب‌های پرفروش را آورده است.

 

فهرست عناوین

کتاب «جعبه‌ابزار فیلسوف: برگزیده‌ای از مفاهیم و روش‌های فلسفی»/ نویسنده: پیتر فوسل، جولیان بگینی/ مترجم: کامران شهبازی/ ناشر: کرگدن

فن فلسفه مانند فن جراحی نیازمند تسلط بر پیکره دانش است، ولی افزون بر آن نیازمند مهارت و تبحر در استفاده از ابزار یا وسایل نیز هست. جعبه‌ابزار فیلسوف را می‌توان مجموعه‌ای از همین ابزارها در نظر گرفت. اما برخلاف ابزارهای جراحی یا نجاری، ابزارهای ارائه‌شده در این متن مفهومی‌اند – ابزارهایی که می‌توانند برای تحلیل، دستکاری و ارزیابی مفاهیم، استدلال‌ها و نظریه‌های فلسفی استفاده شوند. این کتاب قرار است به‌مثابه جعبه‌آچار مفهومی عمل کند و هر کسی، از مبتدی تا استادکار، بتواند ابزاری را که لازم دارد از آن بیرون بکشد. کتاب شامل هفت بخش اصلی است و از ابزارهای استدلال‌آوری پایه تا مفاهیم و اصول پیچیده فلسفی را در بر می‌گیرد. این بخش‌ها عبارت‌اند از: ابزارهای پایه برای استدلال کردن، ابزارهای پیشرفته‌تر، ابزارهای ارزیابی، ابزارهای تمایز مفهومی، ابزارهای فیلسوفان و مکتب‌های تاریخی، ابزارهای نقد اساسی، و ابزارهای محدود کردن. هریک از این بخش‌ها دربردارنده چند مدخل فرعی است که در هرکدام تبیینی از ابزار فلسفی یادشده، مثال‌هایی از چگونگی به کار بردن آن و راهنمایی‌هایی درمورد قلمرو و محدودیت‌های آن عرضه شده است. هر مدخل شامل ارجاع متقابل به مدخل‌های مرتبط دیگر است. همچنین در پایان هر مدخل پیشنهادهایی برای مطالعه بیشتر آورده شده است. فهرستی از منابع اینترنتی نیز در پایان کتاب موجود است.

کتاب «سرگذشت فلسفه غرب»/ نوشته: آلن دوباتن/ ترجمه میثم محمد امینی/ ناشر: کرگدن

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «می‌خواهیم ببینیم کدام اندیشه‌ها می‌توانند در حل اساسی‌ترین مشکلات روزگار خودمان یاریگر باشند. از نظر ما، متفکر «بزرگ» کسی است که اندیشه‌هایش برای مفید واقع شدن در زندگی امروز ما بیشترین اقبال را دارد. ما تاریخ‌نگار نیستیم که به ِ دنبال بازیابی اندیشه‌ها محض خاطر خودشان باشیم؛ ما متخصص فلسفه کاربردی هستیم و می‌خواهیم مفاهیم فکری‌ای بیابیم که همین‌جا و همین‌حالا بتوان به کار گرفت. ما تاریخ را کاویده‌ایم تا اندیشه‌هایی را که خیال می‌کنیم بیشترین ارتباط را با زمان حاضر دارند به شما عرضه کنیم. اگر در روزها و سال‌های آینده ببینید در رویارویی با تنگناها و رنج‌های متعدد زندگی روزمره به سراغ این اندیشمندان می‌روید، ما در کارمان موفق بوده‌ایم».

مجموعه دو جلدی «بفرمایید فلسفه» ا ز مجموعه گفت‌وگواندیشى/ نویسنده: دیوید ادموندز، نایجل واربرتن/ مترجم: میثم محمدامینی/ ناشر: کرگدن

نقطه آغاز این کتاب مجموعه‌ای از چند مصاحبه در قالب پادکَست صوتی بود. از میان این مصاحبه‌ها، که تعداد کل‌شان از صد بسیار فراتر می‌رفت، بیست و پنج مصاحبه را – البته با قدری دشواری – برای عرضه در این کتاب برگزیده‌ایم. در سه سال نخست تهیه پادکست‌ها، بیش از هفت‌میلیون مورد دانلود، نامه‌های تشکر از سراسر جهان و همین‌طور درخواست‌های فراوان برای دریافت متن پیاده‌شده مصاحبه‌ها داشته‌ایم – به همین دلیل تصمیم به تدوین این کتاب گرفتیم.

کتاب «از سقراط تا سارتر»/ نویسنده:‌ ت.ز.لاوین/ مترجم: پرویز بابایى/ناشر: نگاه

«از سقراط تا سارتر» نخست به‌‌صورت سریالی تلویزیونی برای مرکز سخن‌‌پراکنی مریلند با همکاری شبکه ۴۴ در شیکاگو پخش شد و سپس نوارهای ویدئویی آن را برای یک دوره آموزشی فلسفه در اختیار کالج‌‌ها و دانشگاه‌‌‎ها قرار داد. مؤلف در این کتاب کوشیده است معنایی از فلسفه چونان پدیده و در عین حال پدیدآورنده تمدن انسانی ارائه دهد و موقعیت تاریخی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را که هر یک از فیلسوفان سخنگوی آن بوده‌‌اند معرفی کند. مؤلف قصد نداشته تاریخ فلسفه بنویسد ازاین رو به بحث درباره چند فیلسوف مهم پرداخته و با اشاره به سایر فلاسفه، نظرات کلیه آنان را با دیدی انتقادی نگریسته است. روفسور لاوین استاد فلسفه در دانشگاه جورج واشنگتن، با این کتاب درک عمیق‌تر و بامعناتری از خودمان و روزگارمان ارائه می‌دهد. وی از فلسفه غرب برحسب محیط فکری و تاریخی‌ای که بر آن مؤثر بوده بحث می‌کند و اندیشه‌های ماندگار فیلسوفان را با گزینش‌های عام و خاصی که ما در جهان امروز با آن رو به روییم پیوند می‌زند. از سقراط تا سارتر نگاه انتقادی نوینی است به متفکران بزرگی که با اندیشه‌های خویش تمدن ما را ساختند.

کتاب «منطق ارسطو»/ نوشته میرشمس الدین ادیب سلطانی/ناشر: نگاه

ترجمه کامل ارگانون به فارسی از روی متن اصلی (یونانی) و با همین عنوان به کوشش پژوهشگر دکتر م.ش ادیب سلطانی انجام و توسط مؤسسه انتشاراتی نگاه در تهران نشرشده است(1378خ). سبک ترجمه و پانوشت ها و ضمیمه مترجم به ارزش ترجمه این اثر تاریخی بسیار افزوده است. گزیده در پی آمده از پیشگفار مترجم به همین کتاب است که در ابتدای پارنگاشت 5.1.2 آمده است: “منطق ارسطو(یی) تنها اکنون از دیدگاه تاریخی اهمیت دارد، ولی خواندن منطق ارسطو.. …. شاید همواره و جاودانه مطرح باشد،…”

کتاب «گزیده نوشته های کارل مارکس در جامعه شناسی و فلسفه ی اجتماعی»/ گزینش و پیش گفتار : ت.ب باتومور و ماکزیمیلین روبل/ ترجمه: پرویز بابایی/ ناشر: نگاه

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «مارکس کوشید فلسفه نظری را به نظریه  اجتماعی انتقادی قابل کاربرد برای گسترده ترین و آزرده ترین بخش جامعه تبدیل کند. شیوه پژوهش او به اندازه نتایج‌اش هنوز شایان توجه است. اما اشتباه خواهد بود که به پیروی از برخی به اصطلاح مریدان او، اظهار نظرهای وی را چونان حقیقتی مقدس و تغییر ناپذیر تلقی کنیم. در نوشته‌های مارکس نیز همچون آثار کانت و هگل بسیاری اندیشه‌های زنده که هنوز کاملا معتبرند در کنار اندیشه‌های دیگر یافت می‌شوند که مشروط به اوضاع و احوال تاریخی زمان او بوده و اکنون منسوخ گردیده است.»

کتاب «درآمدی بر فلسفه های معاصر غرب (از هوسرل تا رورتی)» /  نوشته محمد اصغری / ناشر: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

پدیدارشناسی و فلسفه‌های اگزیستانس یا وجودی در فلسفه معاصر چنان درهم تنیده شده‌اند که جدا ساختن آن‌ها از یکدیگر معادل عقیم ساختن آن هاست. فیلسوفانی مثل سارتر و مرلو پونتی پدیدارشناسی و اگزیستانسیالیسم را در فلسفه خود ادغام کرده‌اند که در تاریخ فلسفه معاصر تفکر فلسفی آن‌ها به پدیدارشناسی وجودی یا اگزیستانسیال نیز معروف شده است. بنابراین سعی مولف در این است که هر دو جریان فلسفی را در کنار هم مطرح کرده و به همین دلیل در یک فصل با عنوان پدیدارشناسی و اگزیستانسیالیسم به معرفی نمایندگان کلیدی آن‌ها پرداخته شده است. اما چون اگزیستانسیالیسم هایدگر و سارتر و دیگران تحت تأثیر پدیدارشناسی هوسرل بوده و حتی به جرئت می‌توان گفت که هوسرل پدر معنوی تمامی فیلسوفانی است که با روش های پدیدارشناختی به تحلیل مفاهیمی مثل وجود، معنا، انسان، اخلاق، دیگری و غیره در سنت پدیدارشناسی اهتمام ورزیده‌اند، لاجرم ابتدا به پدیدارشناسی او پرداخته شده و سپس مولف به سراغ فلسفه‌های بعد از هوسرل رفته است.

دوره دو جلدی قواعد کلی فلسفی در فلسفه اسلامی/ نوشته غلامحسین ابراهیمی دینانی، فاطمه فنا (ویراستار)/ ناشر: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

کتاب حاضر نیز از جمله آثاری است که سال‌های متوالی یکی از پرفروش‌های حوزه فلسفه بوده و امسال نیز توانسته به سبد پرفروش‌ها راه یابد.

کتاب «تاریخ فلسفه ویل دورانت»/ ترجمه عباس زریاب/ ناشر: علمی فرهنگی

تاریخ فلسفه ویل دورانت به ترجمه عباس زریاب ب تلاش دارد تا طرح روشنی از تحول اندیشه به خواننده ارائه دهد و مفهوم‌های بنیادین تفکر فلسفی و جنبش‌های تاریخ ساز فلسفی را بشناساند. معرفی فیلسوفان بزرگی چون افلاطون، ارسطو، کانت، نیچه و اسپنسر قابل توجه است.

کتاب «تاریخ فلسفه: فیلسوفان انگلیسی از هابز تا هیوم»/ نوشته فدریک چارلز کاپلستون/ ترجمه امیر جلال‌الدین اعلم/ ناشر: علمی و فرهنگی و سروش

این کتاب در سال 1362 برای اولین بار به چاپ رسیده و در 18 فصل به روایت نظریات فیلسوفان انگلیسی از هابز تا هیوم می‌پردازد. نویسنده در فصل اول با عنوان “هابز(1)” به زندگی و مصنفات، روش فلسفه، نام انگاری هابز، علیت و ماشین وار انگاری، خیر و شر، انفعالات و …. پرداخته است. وضع طبیعی جنگ، قوانین طبیعی، پیدایش حکومت و نظریه قرارداد و… از عناوین فصل دوم با عنوان “هابز2” است. در فصل سوم با ذکر یک پیشگفتار به افلاطونیان کیمبریج پرداخته شده است و در فصل‌های 4،5،6 و 7 به طور مفصل به “لاک” زندگینامه و نظریه اخلاقی لاک، تأثیر لاک، شناخت در وجه کلی، درجات شناخت، گستره و واقعیت شناخت و… پرداخته شده است. نیوتن، مسائل دینی، مسائل اخلاقی، بارکلی، هیوم، موافقان و مخالفان هیومو… نیز از دیگر عناوین فصل‌های بعدی هستند. در واقع این جلد از کتاب، مشتمل است بر  فیلسوفان انگلیسی از هابز تا هیوم که به اندیشه فلسفی انگلیسی از هابز تا فلسفه عقل سلیم اسکاتلندی می‌پردازد.

کتاب «فلسفه پول»/ نوشته: گئورگ زیمل/ ترجمه شهناز مسمی پرست/ناشر: کتاب پارسه

فلسفه پول اثری میان رشته‌ای است و متعلق به هیچ رشته مشخصی نیست. زیمل نمی‌خواهد به شیوه معیار فلاسفه فلسفه پردازی کند. او به صراحت می‌گوید که حتی یک سطر از این پژوهش‌ها درباره اقتصاد نیست. جامعه شناسان و هنرمندان نیز فلسفه پول را جزو آثار علمی جامعه شناختی محسوب نمی‌کنند؛ در عین حال همگان می‌توانند از آن به نفع رشته خود استفاده کنند. «علاقه‌ام را… به هر چه پیش از فلسفه پول نوشته‌ام از دست داده‌ام. این یکی واقعا کتاب من است؛ بقیه برایم رنگ باخته‌اند تو گویی هر کس دیگری می‌توانست آن‌ها را نوشته باشد.»

کتاب «درباره معنی زندگی»/نویسنده: ویل دورانت/ مترجم: شهاب الدین عباسی/ ناشر: کتاب پارسه

این اثر یکی از خواندنی‌ترین آثار ویل دورانت، نویسنده کتاب بزرگ «تاریخ تمدن» است. متن اصلی کتاب سال‌های سال در دسترس نبود و چند سال پیش به کوشش جان لیتل منتشر شد. روزی مردی به نزد ویل دورانت رفت و از او درخواست کرد دلیلی به دست او بدهد که چرا نباید خودکشی کند. دورانت در آن وقت محدود، جواب‌هایی به او داد ولی مدتی بعد، نامه‌ای برای بیش از صد شخصیت مشهور فرستاد و درباره معنی زندگی از آن‌ها نظر خواست و پاسخ‌های رسیده را به همراه دیدگاه خود، در این کتاب منتشر کرد.

 

دورانت امید داشت پاسخ‌هایی که از چنین شخصیت‌های پرفروغی دریافت می‌کند، چیزی در خود داشته باشند که به پرسش آن بیگانه خوش‌لباسی که در یک روز پاییزی سال ۱۹۳۲ در باغش ظاهر شد، جوابی درخور بدهد. درواقع قضیه فراتر از این حرف‌ها بود؛ پاسخ‌ها بیش از آنکه تاریک و اندوهبار باشند، شوق‌انگیز و مثبت بودند که همراه بود با بصیرت‌هایی شخصی در اینکه چگونه باید زندگی را معنادارتر کرد. پاسخ‌ها از همه‌سو بودند؛ کسانی چون گاندی، جواهر لعل نهرو، تئودور درایزر نویسنده ناتورالیست، سینکلر لوئیس برنده نوبل ادبیات، جان ارسکین رمان‌نویس، آندره موروئا فیلسوف و رمان‌نویس، جورج برنارد شاو نمایشنامه‌نویس، برتراند راسل فیلسوف، جینا لومبروسو تنیس‌باز شهیر، سی. وی. رامان برنده نوبل فیزیک و شخصیت‌های دیگر.

 

به محض اینکه پاسخ نامه‌ها به دست ویل دورانت رسید، او سراغ خودش رفت و پاسخی جلوی همه پرسش‌هایش گذاشت که خود یک اثر فلسفی والا بود. دورانت نام کتاب را «درباره معنی زندگی» گذاشت و یک موسسه انتشاراتی کوچک آن را در سال ۱۹۳۲ چاپ کرد. کتابی است واقع‌بین، جسور و دربردارنده نگاه‌های متفاوت نویسندگان، شاعران، سیاستمداران و… به موضوع زندگی.

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.