آیا برنامه صد روز اول بایدن به مذاق مسیحیان انجیلی خوش خواهد آمد؟

هفته گذشته، تونی پرکینز، رییس شورای پژوهش‌های خانواغده در آمریکا به هواداران مسیحی‌اش هشدار داد که رئیس جمهور بایدن و همراهان دموکرات او آمریکا را به سطوح جدیدی از رادیکالیسم هدایت خواهند کرد؛ سطوحی که در ضمن آن، مسیحیان آزار و اذیت می‌شوند و لیبرال‌ها هر مخالف را خنثی می‌کنند.

از نظر پرکینز “بایدن مصمم است که ویژگی برجسته دولت او، از بین بردن هزاران سال تاریخ بشریت، اخلاق، علم و هنجارهای جنسیتی باشد.”

رابرت جفرس، کشیش ارشد باپتیست‌های دالاس و یکی از مشاوران سابق دونالد ترامپ، یکشنبه گذشته در خطبه‌ای که می‌خواند رسیدن دوران خطرناکی را پیش‌بینی کرد که در آن جامعه به سمت ویرانی پیش‌ خواهد رفت.

او به مسیحیان با ایمان هشدار داد که خود را برای آزار و اذیت بیشتر از جانب دولت آماده کنند. همچنین فرانکلین گراهام، کشیش اوانجلیست در برنامه‌ای تلویزیونی با ابراز تأسف از برنامه مخرب دموکرات‌ها گفت: “آمریکا قرار است یک دوران تاریکی معنوی را پشت سر بگذارد.”

همه این‌ها درحالی است که فهرست اقداماتی که بایدن در صد روز اول تصمیم دارد انجام دهد به جز موارد خاصی، به خوبی با خواسته‌های مسیحیان انجیلی از جمله نهادهای ارتدوکس مانند سازمان امداد جهانی و انجمن ملی اوانجلیک‌ها تطابق دارد.

در حوزه مهاجرت، ۵۵ درصد مسیحیان انجیلی معتقدند که به مهاجران بدون کارت شناسایی باید شانس شهروند آمریکا شدن داده شود. بایدن نیز برنامه مدون و جامعی درباره مهاجرت دارد که راه‌ دریافت شهروندی آمریکا یکی از مفاد و موضو‌عات آن است.

برنامه بایدن درباره مرزها شبیه طرح “مرزهای باز” لسه‌ فر نیست که منتقدان محافظه‌کار پیش بینی کرده‌اند. در عوض، برنامه او شامل بهبود امنیت مرزها از طریق به روزرسانی فن‌آوری برای کاهش عبورهای غیرقانونی است. یکی از ویژگی‌های برنامه بایدن طرح حمایت از کودکان مهاجر بدون کارت شناسایی است که ۵۲ درصد مسیحیان انجیلی حامی آن هستند.

در واقع، برنامه بایدن در امر مهاجرت مانند رونوشت فهرست مسیحیان انجیلی، اتحادیه‌ای شامل اتحاد ملی اوانجلیک‌های لاتین، شورای دانشگاه‌ها و کالج‌های مسیحی و حتی باپتیست‌های جنوبی است. کنوانسیون اخلاق و آزادی مذهب اتحادیه باپتیست جنوبی و امداد جهانی با توجه به پیشنهادهای قبلی‌شان، حتما از طرح بایدن برای افزایش سقف سالانه پذیرش پناهندگان به بیش از صدهزار نفر خوشحال خواهند شد.

رویکرد بایدن به مسئله آزادی مذهبی نیز متناسب با دغدغه دین‌داران در این حوزه است. سازمان محافظه‌کار Open Doors USA که آزار و اذیت مسیحیان در سراسر جهان را دنبال و بررسی می‌کند‌،

سال گذشته گزارشی در این‌باره منتشر کرد که چگونه کاهش سقف پذیرش پناهندگان توسط ترامپ به مسیحیان تحت آزار و اذیت و همچنین دیگر اقلیت‌های مذهبی آسیب رسانده‌است. طرح بایدن باعث افزایش امنیت برای اقلیت‌های مذهبی قربانی فشار و خشونت مسیحیانی می‌شود که تعدادی از آنها بر اساس پیش‌بینی‌ها هر روز به دلیل باورهایشان کشته می‌شوند.

البته همه برنامه‌های بایدن برای اوانجلیک‌ها و آمریکایی‌هایی‌های محافظه‌کار رضایت‌بخش نخواهد بود. رییس جمهور وعده داده‌است که درباره تغییرات اقلیمی اقدام خواهد کرد، موضوعی که در بهترین حالت می‌توان گفت مسیحیان انجیلی درباره آن اختلاف نظر دارند. او همچنین قانون ترامپ مبنی بر ممنوعیت حضور تراجنسی‌ها در ارتش را به تازگی لغو کرد.

هرچند سیاست بایدن درباره سقط جنین با عقاید لیبرال دموکرات‌ها مطابقت دارد، اما سوابق شخصی او نشان نمی‌دهد که او درباره این موضوع بخواهد جنگی برپا کند. همچنین بایدن که خود فردی معتقد و کلیسارو است، احتمالا برنامه‌ای برای لغو معافیت مالی کلیساها و مراکز مذهبی نخواهد‌داشت.

بنابراین به نظر نمی‌رسد که بایدن بتواند بر کسانی مانند پرکینز، جفرس، گراهام و پائولا وایت که منافع مالیشان در جنجال و اختلاف برپا کردن و موضوع‌های بی ارزش است پیروز شود. اما آنها با ادامه دادن این مباحث فقط یادآوری می‌کنند که نه بایدن، بلکه خود آنها رادیکال واقعی هستند.

 

منبع رلیجن نیوز
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.