ترکیب مذهبی کابینه احتمالی جو بایدن

در دوران گسترش کثرت‌گرایی مذهبی در امریکا، نسل جوان این کشور به ویژه آنها که فرزندان و نوادگان مهاجران هستند در او نوعی تعلق معنویِ چندایمانی می‌بینند که برای نسل‌های مسیحی سفیدپوست قدیمی در امریکا ناآشناست. انتخاب کامالا هریس گزینه‌ای بود که توجه بایدن به این موضوع را نشان می‌داد.

کابینه جو بایدن به چند دلیل کابینه‌ای تاریخ‌ساز در تاریخ آمریکا خواهد بود، اگر تمام نامزدهای انتخابی او برای کابینه ازجمله معاون اول، رؤسای پانزده نهاد اجرایی و هشت جایگاه کلیدی دیگر تایید شوند،

متنوع‌ترین دولت نژادی و قومی در تاریخ آمریکا شکل خواهدگرفت. در میان نامزدهای بایدن، شش آفریقایی-آمریکایی و چهار لاتین‌تبار و سه آسیایی-آمریکایی و یک سرخپوست حضور دارند.

نیمی از نامزدهای انتخابی او زنان هستند که این تعداد در تاریخ آمریکا بی‌سابقه است. از لحاظ مذهب نیز نامزدهای کابینه بایدن متنوع‌اند. اکثریت این نامزدها (هشت نفر) کاتولیک هستند و پنج یهودی نیز در میان منتخبان وجود دارند و یک نفر نیز متعلق به کلیسای بلک‌باپتیست است. دو هندو نیز در ترکیب کابینه وی به چشم می‌خورند.

اما یک گروه مذهبی مهم در این میان غایب است: انجیلی‌های سفیدپوست. این گروه مذهبی بیشترین وفاداری را به دونالد ترامپ بروز داد. ترامپ نه‌تنها از حمایت اکثریت انجیلی‌های سفیدپوست در انتخابات 2016 و 2020 برخوردار بود بیشترین اعضای کابینه خود را نیز از میان این گروه مذهبی انتخاب کرده بود که به لحاظ جمعیت‌شناسی در آمریکا در اقلیت هستند. انجیلی‌های سفیدپوست 15درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دهند.

بایدن یک مسیحی کاتولیک است که به‌طور مرتب در مراسم عشای ربانی حضور می‌یابد و مدام از کتاب مقدس نقل قول می‌کند. با این حال بایدن برخلاف رؤسای جمهور پیشین آمریکا در مراسم تحلیف از رهبران کلیسای انجیلی دعوت به عمل نیاورد.

جان فی استاد تاریخ آمریکا در دانشگاه مسیح می‌گوید اکثریت انجیلی‌ها به حزب جمهوری‌خواه گرایش دارند و هرچند رهبران کلیسای انجیلی به لحاظ قانونی می‌توانند به حذف خود در مراسم رسمی تحلیف انتقاد کنند اما واقعیت این است که کلیسای انجیلی معتقد است یک انجیلی دموکرات اساساً انجیلی محسوب نمی‌شود.

بر اساس قانون اساسی آمریکا هیچ گزینش مذهبی برای تصدی مناصب انجام نمی‌شود و بایدن نیز احتمالاً بیشتر علاقه‌مند است که وزرای خود را بر اساس تنوع نژادی و قومی و جنسیتی انتخاب کند نه مذهب.

با این حال برخی صاحب‌نظران معتقدند جو بایدن به‌دلیل علایق مذهبی ممکن است ترکیب کاخ سفید را بر اساس تنوع مذهبی تغییر دهد و باید منتظر ماند و دید.

 

ترجمه در مؤسسه گفت‌وگوی ادیان

مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.