مسجد «الله شکور» پایگاهی برای مسلمانان اردوباد

مسجد الله شکور در منطقه اردوباد نخجوان قرار دارد و پایگاهی برای مسلمانان آن منطقه به شمار می‌رود. نخجوان یکی از شهرهای جمهوری آذربایجان و مرکز جمهوری خودمختار نخجوان است.

مسجد «الله شکور» در منطقه اردوباد نخجوان می‌باشد که یکی از پایگاه‌های مسلمانان است. نخجوان یکی از شهرهای جمهوری آذربایجان و مرکز جمهوری خودمختار نخجوان است. این شهر از قدیمی‌ترین شهرهای آذربایجان است و منابع معتبر تاریخ تأسیس آن را حدود ۱۵۰۰ قبل از میلاد نشان می‌دهند.

این مسجد به مناسبت هفتادمین سالگرد تولد شیخ الاسلام الله شکور پاشازاده، رئیس اداره مسلمانان قفقاز و به پاس قدردانی از چهلمین سالگرد فعالیت‌های شیخ الاسلام بنام ایشان نام گذاری و در مورخ ۴ دسامبر ۲۰۱۹ در جمهوری خودمختار نخجوان افتتاح شده است.

این مسجد واقع در منطقه‌ای مرتفع با چشم انداز زیبا از روستای دیرنیس در منطقه اردوباد، شامل یک مناره در پشت سالن، اتاق‌هایی در سمت راست، چپ و عقب است. مسجد به ابعاد ۱۵ در ۱۴ متر برابر ۲۱۰ متر مساحت دارد.

مسجد ساخته شده دارای یک مناره و یک گنبد است. گنبد مسجد به سبک معماری نخجوان و شرقی ساخته شده، ارتفاع مناره دارای ۱۹.۶ متر ارتفاع و ۲ متر قطر است.

محوطه سازی گسترده‌ای انجام و سیستم‌های روشنایی و آبیاری نصب شده و سیستم گرمایشی نیز فراهم شده است. دارای نمازخانه مجزا برای زنان و مردان است.

همچنین فضایی نیز برای دفتر اختصاص داده شده است. در حین ساخت و ساز این مسجد، یک جاده آسفالته جدید به طول ۵۵۰ متر برای دسترسی آسان به مسجد احداث شده همچنین یک پل ساخته شده و یک کانال آب ۱۱۰ متری بتونی برای آب رسانی کشیده شده است. در حیاط مسجد مکانی برای وضو گرفتن احداث شده است.

شیخ‌الاسلام ریاست اداره مسلمانان قفقاز از سال ۱۹۸۰ میلادی تاکنون را برعهده دارد. وی بالاترین مقام قانونی دینی که وظیفه سازماندهی، حمایت و فتوا دادن به تمام مسلمانان شیعه و سنی کشورهای قفقاز شامل قفقاز جنوبی، قفقاز شمالی، روسیه، گرجستان و مناطق خودمختار روسیه نظیر چچن، داغستان، قره‌چای و چرکس، کاباردینو-بالکاریا، آدیغیه، اینگوشتیا می‌باشد.

الله شکور پاشازاده عضو هیئت مدیره کنگره جهانی اسلامی، هیئت مدیره شورای اسلامی اوراسیا و تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی است. وی از سال ۲۰۰۴ میلادی به یکی از رؤسای شورای ادیان کشورهای مستقل همسود انتخاب شده‌است. در ۲۱ نوامبر ۲۰۰۹، الله شکور پاشازاده به عنوان ۵۰۰ مسلمان مؤثر جهان اسلام شناخته شد.

نخجوان یکی از مناطق شیعه‌نشین قفقاز است، اردوباد محل زندگی نصیری‌ها از خاندان خواجه نصیر است که تا عهد صفوی در آنجا شهرت داشتند. بیش از ۹۵ درصد جمعیت نخجوان، آذری و شیعه‌اند. کمونیست‌ها مساجد و بناهای تاریخی آن را تخریب کرده‌اند و در جریان جنگ آذربایجان و ارمنستان شیعیان سختی‌های بسیاری را متحمل شدند. هر چند ۹۵ درصد ساکنان نخجوان شیعه هستند؛ اما به تبع آذربایجان، تاسوعا و عاشورا تعطیل رسمی نیست و شهر در این ایام حالتی امنیتی به خود می‌گیرد. مردم شهر نخجوان از بیم افزایش فشارها، درون مساجد را سیاه‌پوش نمی‌کنند.

منبع خبرگزاری مهر
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.