برگزاری کنفرانس وحدت ادیان در هند

کنفرانس بین المللی ضرورت وحدت در بین ادیان در مذاهب و بزرگداشت مرحوم کلب صادق در مرکز ادیان و دانشگاه مدینه العلوم علیگر با همکاری بنیاد ولایت در شهر علیگر اوتارپرادش هند برگزار شد.

در این کنفرانس که پنجشنبه، چهارم دی ماه با شرکت شخصیت‌های سیاسی، علمی و رهبران مذهبی از کشورهای مختلف برگزار شد، سخنرانان با اشاره به ضرورت وحدت بین ادیان اظهار کردند که تمام ادیان انسان‌ها را به صلح و آشتی و محبت دعوت کرده و در دنیا هیچ دین منصفی انسان‌ها را دشمن هم معرفی نکرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی مهدوی پور نماینده ولی فقیه در هند در سخنان خود با اشاره به اهمیت همبستگی بین ادیان اعلام کرد: یک سؤال بسیار مهم این است که با توجه به اختلاف نظری که بین مذاهب مختلف اسلامی و بین ادیان گوناگون وجود دارد آیا اتحاد و همبستگی امکان پذیر است؟

نماینده ولی فقیه در هند ادامه داد: پاسخ این سؤال این است که به دو دلیل همبستگی و اتحاد بین مذاهب و ادیان امکان پذیر است دلیل اول اشتراکات فراوانی که در بین مذاهب اسلامی و در بین ادیان مختلف وجود دارد و این مشترکات می‌تواند عامل همبستگی، همدلی و اتحاد باشد.

وی افزود: اگر می‌بینید در جهان جنگ‌ها و خونریزی‌ها و فسادها وجود دارد به خاطر دوری از دیانت است. لذا امام خمینی (ره) در ابتدای انقلاب اسلامی به همه صاحبان ادیان پیام دادند که بیایید به دین خود عمل کنید. هر دینی به دنبال صلح و صفا و محبت است و در مقابل ستمگران، ظالمین و در مقابل کسانی که جنگ‌ها را در دنیا راه انداختند باید ایستاد.

مهدوی‌پور تصریح کرد: در ذات هیچ دینی از ادیان آسمانی تشدد گرایی، افراط گرایی و تروریسم وجود ندارد. تروریسم بر ضد ادیان آسمانی است همه ادیان به دنبال صلح و صفا هستند کسانی که این راه را انتخاب کردند مانند داعش، النصره و طالبان ارتباطی به دین اسلام ندارد، دین اسلام دین صلح و محبت است.

سخنرانان همچنین مرحوم کلب صادق را پرچمدار اتحاد و همبستگی معرفی کردند و یاد و خاطره ایشان را گرامی داشتند.

همزمان با چهلمین روز درگذشت مرحوم کلب صادق خانه فرهنگ ایران در دهلی نیز وبیناری با عنوان «دکتر کلب صادق: فکر وشخصیت» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی مهدوی پور نماینده ولی فقیه در هند، علی چگینی سفیر ایران در دهلی، منوچهر متکی وزیر خارجه سابق ایران، محمدعلی ربانی، رایزن فرهنگی ایران در دهلی و حجت‌الاسلام والمسلمین رضا شاکری نماینده جامعه المصطفی در هند و تنی چند از دانشمندان و شخصیت‌های مذهبی هندوستان برگزار کرد و یاد و خاطره کلب صادق را گرامی داشت.

منبع خبرگزاری ایکنا
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.