کاهش گرایش به زندگی کلیسایی در جهان

کلیساهای کاتولیک جهان روند کاهش گرایش به زندگی کلیسایی و شرکت در آیین‌های مذهبی را تجربه می‌کنند و با استمرار این روند، کمک‌های مالی به این مراکز با دشواری مواجه خواهد شد.

به نقل از رایزنی فرهنگی کشورمان در ایتالیا، مطابق سالنامه آماری کلیساهای کاتولیک در جهان، روند کاهش گرایش به زندگی کلیسایی در شاخصه‌هایی نظیر کاهش شمار کاتولیک‎ها، اسقف‌ها، کشیشان، مبلغان مذهبی، راهبه‌ها، برگزاری مراسم کلیسایی و جمع‌آوری کمک‌های مالی خود را نشان داده است.

مطابق آمارهای ارائه‌شده در این سالنامه، در سال ۲۰۱۸ حدود ۱ میلیارد و ۳۲۸ میلیون و ۹۹۳ هزار نفر از ۷,۵ میلیارد نفر جمعیت جهان را کاتولیک‎ها تشکیل داده‌اند که در مقایسه با سال ۲۰۱۳ (آغاز فعالیت پاپ فرانسیس) حدود ۲۵ میلیون کاهش داشته است.

شمار اساقفه، کشیشان، مبلغان کاتولیک و حتی راهبه‌ها نیز کاهش مشابهی داشته و این کاهش به ‌ویژه در قاره‌های اروپا، آمریکا و اقیانوسیه به وقوع پیوسته و تنها در قاره‌های آفریقا و آسیا با افزایش نسبی همراه بوده است.

همچنین آمارها نشان می‌دهد که تشکیلات کلیسای کاتولیک ۷۳۱۶۴ مرکز پیش‌دبستانی، ۱۰۳۱۴۶ مدرسه ابتدایی و ۴۹۵۴۱ مدرسه راهنمایی تحت پوشش دارد که حدود ۶ میلیون دانش‎آموز در آن‌ها به تحصیل اشتغال دارند.

این تشکیلات ۵۱۹۲ بیمارستان، ۱۵۴۸۱ داروخانه، ۵۷۷ مرکز درمان جذام، ۱۵۴۲۳ آسایشگاه سالمندان و بیماران مزمن و کم‌توان جسمی و ذهنی، ۹،۲۹۵ پرورشگاه، ۱۰،۷۴۷ مهد کودک، ۱۲،۵۱۵ مرکز مشاوره ازدواج، ۳،۲۲۵ مرکز آموزش یا بازپروری اجتماعی و ۳۱،۰۹۱ مؤسسه دیگر را نیز مدیریت می‌کند که با استمرار کاهش گرایش به زندگی کلیسایی، به ویژه کاهش حضور در آیین‌های کلیسا و کمک‌های مالی به این مراکز، تأمین منابع مالی آن‌ها با دشواری مواجه خواهد شد.

منبع خبرگزاری ایکنا
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.