پاسداشت یک عمر فعالیت تبلیغی؛ متخصص در تبلیغات دینی

فصل جدید تبلیغات دینی حجت الاسلام و المسلمین راستگو، هنگامی آغاز شد که با پیروزی انقلاب اسلامی زمینه حضور او در رادیو و تلویزیون فراهم شد.

شیخ محمدحسن راستگو، مبلغ دینی در حوزه کودک و نوجوان صبح امروز در ۶۷ سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

او که مبتکر شیوه خاصی از آموزش دینی برای کودکان و نوجوانان بود در سال ۱۳۳۲ هجری شمسی در شهر مشهد و در خانواده‌ای روحانی به دنیا آمد.

محمد حسن راستگو در سال دوم دبیرستان به حوزه علمیه مشهد وارد شد و از همان زمان فعالیت‌های تبلیغی خود را در دبیرستان آغاز کرد.

او در این باره می‌گوید: «من فعالیت قصه‌گویی برای بچه‌ها را تقریباً از سال ۱۳۴۳ شروع کردم. چون در این سال من به دبیرستان می‌رفتم و در زنگ‌های تفریح برای بچه‌ها قصه می‌گفتم و در جای حساس قصه، آن را قطع می‌کردم و می‌گفتم بقیه‌اش باشد زنگ تفریح بعدی.

پدرم امام جماعت مسجد محل بود، بچه‌ها را جمع می‌کردم و برای آن‌ها اصول دین و فروع دین می‌گفتم».

او در سال ۱۳۵۱ وارد قم شد و به تحصیل در حوزه علمیه قم پرداخت. شیخ محمدحسن راستگو پس از ورود به حوزه علمیه قم نیز وظیفه خود را به عنوان مبلغ دینی کودکان و نوجوانان فراموش نکرد و به دنبال گسترش آن افتاد.

مرحوم راستگو در این باره می‌گوید: «قبل از انقلاب هم این اندیشه در ذهن ما بود که باید کار در سطح وسیع‌تری انجام شود و فقط به یک جلسه مسجد پدر اکتفا نگردد.

با همان هفت یا هشت نفری که در مشهد بودیم، یک انجمن اسلامی دانش‌آموزان تشکیل دادیم، سه شعبه زدیم و صدها بچه عضو این انجمن شدند، مسابقات ورزشی داشتیم، صندوق قرض‌الحسنه درست کرده بودیم، جلسات متنوعی مثل احکام، قصه و قرآن داشتیم، گاهی هم بچه‌ها را برای اردو به ییلاقات اطراف مشهد می‌بردیم و خیلی باعث جذب بچه‌ها شده بود».

حجت الاسلام و المسلمین راستگو که از طلاب جوان و فعال در نهضت اسلامی بود، درباره ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ می‌گوید: «من آن روز در تهران منبر داشتم، یک مجلس ترحیمی بود، من منبر رفتم، کاغذی به دستم دادند که آقا زود سخنرانی را تمام کنید که ساعت ۴ حکومت نظامی شروع می‌شود، من یک ربع به ۴ منبر رفتم و کاغذ را در جیبم گذاشتم، یک کاغذ دیگر دادند که آقا مگر شما جانتان را دوست ندارید، جان مردم در خطر است، مجدد کاغذ را در جیبم گذاشتم، کاغذ دیگری آمد که آقا دارند مردم را می‌کشند، باز هم کاغذ را در جیب گذاشتم، وقتی از منبر پایین آمدم الحمدلله هیچ اتفاقی نیافتاد و هیچ غلطی هم نتوانستند بکنند. همین فرمان امام بود که مردم به خیابان‌ها ریختند و بالاخره آخرین ضربه را به پیکر نحیف شاهنشاهی زدند و انقلاب پیروز شد».

فصل جدید تبلیغات دینی حجت الاسلام و المسلمین راستگو، هنگامی آغاز شد که با پیروزی انقلاب اسلامی زمینه حضور او در رادیو و تلویزیون فراهم شد. شهید آیت الله دکتر بهشتی که پیش‌تر برنامه‌های تبلیغی مرحوم راستگو را دیده بود او را تشویق به حضور در صداوسیمای جمهوری اسلامی کرد.

مرحوم راستگو که دغدغه ادامه داشتن راه تبلیغ دینی برای کودکان و نوجوانان را داشت، درباره انتقال تجربیات تبلیغی خود به طلاب جوان می‌گوید: «ما همان موقع سعی کردیم چیزهایی را که به صورت ذوقی و خدادادی به آنها رسیده بودیم را مدون، کلاسیک و روش‌مند کنیم تا اگر خواستیم به کسی منتقل کنیم، بتوانیم منتقل کنیم.

این طور نباشد که بگویم این‌هایی را که من اجرا کردم، شاید به ذوق من باشد و به ذوق کس دیگر نرسد. وقتی ما این‌ها را به صورت روش و یک‌سری قانون درآوردیم، این قانون را هرچند استعداد فرد کم هم باشد، با تمرین بیش‌تر می‌تواند اجرا کند».

حجت الاسلام راستگو لازمه تبلیغ دینی صحیح را تخصصی کردن آن می‌دانست و در این باره می‌گوید: «ما باید در حوزه علمیه یک فضایی را ایجاد کنیم که کسی که می‌آید و می‌گوید که من یک مبلغ برای بزرگسالان و یک مبلغ برای بچه‌ها می‌خواهم، بتوانیم پاسخ‌گو باشیم، اگر همان آقا توان کار با کودک و نوجوان دارد و در این زمینه متخصص است، روزها در مدرسه یا مسجد محل برای بچه‌ها برنامه اجرا کند و شب‌ها در مسجد بر منبر برای بزرگ‌ترها برنامه داشته باشد، الحمدلله این فضا اندک‌اندک در حال شکل‌گیری است.

الان اغلب کسانی که دست‌اندرکار برنامه‌های تبلیغی هستند، هیأت‌ها و مساجد، به این نتیجه رسیده‌اند که باید برنامه‌ای هم برای کودک و نوجوان داشته باشند، این تفکر را در شهرستان‌ها هم شاهد هستیم. این بحث از جشن تکلیف شروع شد و به همایش‌های تاسوعا و عاشورا و سه‌سالگان حسینی و غیره و ذلک رسید، لذا، امروز شاهد هستیم که در حوزه‌های علمیه به بچه‌ها هم توجه می‌شود، اما در این سطح کافی نیست.»

سایت دین آنلاین درگذشت این روحانی پرتلاش و متقی را تسلیت می‌گوید.

منبع خبرگزاری مهر
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.