رئیس دفتر تبلیغات اسلامی: یکی از فلسفه‌های بلایا مسئله رجوع و تضرع به خدا است

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی گفت: مسئله فرار به سوی خدا و تضرع، از فلسفه‌ها و حکمت‌های ابتلاء و بلایا است و اگر در حرکت ما اخلاص، عنایت و فضل خدا باشد، در دنیا و آخرت سعادتمند خواهیم بود.

احمد واعظی ظهر چهارشنبه در نشست شورای راهبری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه تعابیر قرآنی راجع به نسبت انسان به امور دینی، قدری متنوع است.

گفت: در رابطه با نمادهای دینی خداوند در آیه ۱۴۴ سوره بقره می‌فرمایند رویتان را به مسجدالحرام کنید و همچنین در آیه ۳۰ سوره روم که می‌فرمایند «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا» منظور در اینجا اقامه وجه نسبت به دین است و چون دین جنبه جسمانی ندارد، اقامه وجه به مراتب ابعاد وجود انسان بر می‌گردد، که از جهت حس، اعمال عبادی می‌شود و از جهت عقل، کسب معارف حق و از جهت قلب، منظور گرایش‌ها و در مسیر دین بودن است و اقامه وجه در عمل صالح، سبقت گرفتن در خیرات می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از فلسفه‌ها و حکمت‌های ابتلاء و بلایا، مسئله فرار به سوی خدا و تضرع است، افزود: اینکه می‌بینیم دوستان ما یکی پس از دیگری از دنیا می‌روند، به همه ما هشداری است که انس و تضرع‌مان به خداوند بیشتر باشد و توجهمان به مرگ بیشتر شود.

وی با تاکید بر اینکه عمر انسان یک تفضل الهی است و باید لحظه لحظه عمر را قدر بدانیم، ادامه داد: برای بهره معنوی‌مان، ارتباطات با حضرت حق و خدمت به دین و قرآن و مکتب اهل بیت (ع) از آن استفاده کنیم و با قلب سلیم به دین خدا و وظایفی که بر عهده‌مان است، خدمت کنیم.

واعظی با اشاره به اینکه اگر در حرکت ما اخلاص، عنایت و فضل خدا باشد، هم در دنیا مؤثر واقع می‌شود و هم ان‌شاءالله باعث نورانیت حقیقت و مسیر اخروی ما خواهد شد، گفت: ان‌شاءالله خداوند درجات عزیزانی که از پیش ما رفتند را عالی کند و ما را از غفلت برهاند تا بیشتر متوجه حضرت حق شویم که خیر سعادت دنیا و آخرتمان در همین است.

منبع خبرگزاری مهر
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.