مسلمانان فرانسه و اسلام‌گرایی، زیر ذره‌بین دولتمردان

طرح رئیس‌جمهوری فرانسه برای مقابله با اسلام به اصطلاح افراطی از ماه آینده در قالب قانون اجرا می‌شود. راستگرایان فرانسه می‌گویند این طرح کافی نیست و چپ‌های سیاسی انتقاد دارند که این اقدامات کلیت دین را به حاشیه می‌راند و آن را مظنون قرار می‌دهد.

بعد از رخدادهای اخیر در فرانسه، که در پی قتل یک معلم و چند شهروند فرانسوی از سوی افراطیون به ظاهر مسلمان صورت گرفت، به نظر می‌رسد که دولت این کشور در تلاش است که مبارزه علیه افراطی‌گری و خشونت را به پیش ببرد.

وزرای ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا هم قرار است روز جمعه در نشستی از پیش برنامه‌ریزی‌شده شرکت کنند. انتظار می‌رود که حملات اخیر در فرانسه و اتریش و تدابیر جدید برای مقابله با افراط‌گرایی و تروریسم از محورهای اصلی جلسه وزرای کشورهای اروپایی باشد.

با این همه به نظر می‌رسد که کار دولت فرانسه برای مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری در خاک خود بسیار سخت باشد. از سوی دیگر بیشتر مسلمانان فرانسوی اعتقاد دارند که تروریسم و مبارزه با افراطی‌گری تنها دو واژه و بهانه‌ای برای سرکوب مسلمانان به عنوان اقلیت مذهبی در حال رشد در این کشور است.

در واقع افراطیون راستگرا در این کشور به رهبری مارین لو پن (Marine Le Pen) و حزب جبهه ملی فرانسه بر این اعتقاد هستند که اقدامات دولت مکرون برای مقابله با افراطی‌گری در این کشور مناسب و متناسب نیست و باید با سختگیری بیشتری با اقلیت مسلمان و مهاجر فرانسه برخورد کرد.

احزاب چپ فرانسوی هم در مخالفت با طرح مکرون گام برداشته و این کار وی را زیر سؤال بردن پیروان یک دین به بهانه مبارزه با تروریسم می‌دانند.

در این میان خبرگزاری آلمانی دویچه‌وله در گزارشی به موضوع افراطیون در فرانسه پرداخته است. در این گزارش به نقل از ژیل کپل، اسلام‌شناس سرشناس فرانسوی، آمده که مناقشه‌ای میان به اصطلاح اسلام‌گرایان افراطی و اکثریت فرانسوی‌ها وجود دارد که اکثر مسلمانان نیز جزء این دسته از فرانسوی‌ها هستند.

کپل که استاد دانشگاه در پاریس است و کتاب‌های او خشم افراطیون را برانگیخته و او را تهدید به مرگ کرده‌اند، در یک سخنرانی در اوایل اکتبر (مهر ماه) گفته بود: «اسلام‌گرایی رادیکال که کانون توجه ماست و ما باید آن را به صراحت بگوییم، با قاطعیت قصد دارد با حرکاتی کاملاً روشمند، قوانین جمهوریت را نقض کند و یک جامعه موازی بسازد».

در بخش دیگری از این گزارش به نظرسنجی‌های انجام شده در بین جامعه مسلمان فرانسه اشاره شده و آمده است: بر پایه نتایج یک نظرسنجی انستیتوی پژوهشی IFPO که در اوایل ماه نوامبر (آبان‌ماه) انتشار یافت، ۵۷ درصد مسلمانان فرانسه گفته‌اند که آنها برای شریعت اسلام اهمیت بیشتری قائل‌اند تا قوانین جمهوری فرانسه.

مسئولان فرانسوی سال‌های طولانی درباره رادیکالیزه شدن مسلمانان ساکن این کشور با کم‌اعتنایی برخورد کردند و آن را دست‌کم گرفتند. امانوئل مکرون اولین رئیس‌جمهوری است که با صراحت می‌گوید این کشور با اسلام‌گرایان مشکل دارد.

این گزارش افزوده است: مکرون می‌خواهد ارزش‌های جمهوری را به کشور و مردم فرانسه بازگرداند. قرار است ماه آینده طرح او علیه اسلام‌گرایی رادیکال به صورت قانون تصویب شود.

در این طرح نهاد مدرسه نقشی کانونی ایفا می‌کند، زیرا بسیاری کودکان ساکن محله‌های نسبتاً فقیر به جای رفتن به مدرسه عمومی، در خانه تدریس می‌شوند. به گفته مکرون، مسئولان اداری هرچه بیشتر درمی‌یابند که این موعظه‌گران اسلام‌گرا هستند که به این کودکان درس می‌دهند.

از سال تحصیلی آینده قرار است به این شیوه تدریس خاتمه داده شود. به کودکان بالاتر از سه سال فقط با دلایل پزشکی می‌توان در خانه تدریس کرد. امام‌های جماعت در آینده در فرانسه آموزش خواهند دید و شیوه کنونی وارد کردن امام جماعت از خارج از کشور خاتمه داده خواهد شد.

این گزارش به نظارت بیشتر دولت بر مساجد و انجمن‌های اسلامی اشاره کرده و آورده است: بر منابع مالی مساجد و انجمن‌های اسلامی نیز قرار است نظارت شدیدتری صورت گیرد. پس از سوءقصدهای تروریستی اخیر، چندین سازمان اسلامی در فرانسه از فعالیت ممنوع شدند زیرا تحت پوشش فعالیت انسان‌دوستانه دست به تبلیغات افراطی می‌زده‌اند.

گزارش دویچه‌وله به مخالفت‌ها با طرح مکرون علیه آنچه وی اسلام‌گرایی رادیکال خوانده اشاره کرده و نوشته است: اعلان مبارزه مکرون علیه اسلام‌گرایی رادیکال با مقاومت‌هایی روبه‌رو شده است: جناح راست سیاسی می‌گوید این اقدامات کافی نیست و چپ‌های سیاسی انتقاد دارند که این اقدامات کلیت دین را به حاشیه رانده و آن را مظنون قرار می‌دهد.

در بخش دیگری از این گزارش در معرفی یک امام جماعت آمده است: یکی از مسلمانانی که به حمایت از مکرون برخاسته است، حسن چلغومی، امام جماعت مسجد درانسی در شمال پاریس، است.

چلغومی در سال ۱۹۷۲ در تونس به دنیا آمد و از سال ۲۰۰۰ تابعیت فرانسه دارد. این امام مسجد می‌گوید که ما در بغداد و سوریه نیستیم. ما در اینجا در پاریس، وسط اروپا، هستیم و این خیلی غم‌انگیز است.

این گزارش در پایان افزوده است: سال‌هاست که چلغومی علیه افراطی‌گری مبارزه می‌کند و می‌گوید، به یک اسلام اروپایی نیاز است که به قوانین کشور احترام می‌گذارد و بر اجرای آن تأکید دارد.

او پس از سوءقصد اسلام‌گرایانه علیه ساموئل پتی، معلمی که سر بریده شد، در برابر مدرسه این معلم گل گذاشت. از زمان سوءقصدهای اخیر، او برای روشنگری در میان مسلمانان مدام در حرکت است و اعتقاد دارد که این قضیه هم من را خشمگین می‌کند و هم اندوهگین. چرا؟ چون انسان‌ها و گروه‌های بسیاری دین من را به لجن کشیده‌اند.

منبع خبرگزاری ایکنا
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.