توسل کمپین انتخاباتی بایدن به قرآن و حدیث برای جلب نظر مسلمانان / امیدواری به تغییر سیاست نفرت‌پراکنی

در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، مسلمانان این کشور امیدوارند با انتخاب بایدن و عملی شدن وعده‌های وی مبنی بر رفع تبعیض علیه مسلمانان و توجه به حقوق قانونی آنها، بتوانند دوره دشوار اسلام‌ستیزی دولت ترامپ را به پایان برسانند.

به نقل از الجزیره، در چند روز گذشته بسیاری از مسلمانان آمریکا با دیدن تصویری از نامزد حزب دموکرات «جو بایدن» و معاون او، سناتور «کاملاً هریس»، همراه با آیه ۵ سوره شرح «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْرًا؛ اگر سختی‌ها را تحمّل کردید، خدای متعال درهای فَرَج را خواهد گشود» شگفت‌زده شدند.

این تصویر در شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر و فیسبوک و دیگر شبکه‌ها دست به دست می‌شود.

اقدام جدید بایدن برای جلب نظر رأی‌دهندگان مسلمان در کمتر از دو هفته قبل از انتخابات صورت گرفته تا اطمینان حاصل شود که مسلمانان در انتخابات پیش رو به ویژه در برخی از ایالت‌های با اکثریت نامشخص که آرای مسلمانان می‌تواند نقش مهمی در تعیین نتایج داشته باشد به بایدن رأی می‌دهند.

تعداد مسلمانان در ایالات متحده به طور دقیق مشخص نیست و معلوم نیست که چه تعدادی از آنها حق رأی دارند زیرا قوانین ایالات متحده جمع‌آوری اطلاعات مربوط به باورهای دینی را در سرشماری عمومی رسمی منع کرده است.

با این حال تخمین کارشناسان نشان می‌دهد که مسلمانان بین ۱٪ تا ۲٪ از کل جمعیت ۳۳۰ میلیونی ایالات متحده را تشکیل می‌دهند؛ یعنی به طور تقریبی ۳, ۳ میلیون تا ۶.۶ میلیون نفر مسلمان در آمریکا هستند که در ایالت‌های مختلف این کشور پراکنده‌اند.

تلاش چشمگیر بایدن برای جلب نظر مسلمانان

در حالی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، هیچ تلاشی برای نزدیک شدن به رأی‌دهندگان مسلمان نمی‌کند، بایدن بارها و به شیوه‌های مختلف سعی کرده است تا به آنها نزدیک شود.

توسل کمپین انتخاباتی بایدن به قرآن و حدیث برای جلب نظر مسلمانان / امیدواری مسلمانان آمریکا به تغییر سیاست نفرت‌پراکنی

بایدن وعده داده از مسلمانان، که با وجود خدمت به جامعه آمریکا، هدف بدرفتاری و نژادپرستی قرار گرفته‌اند، حمایت خواهد کرد و همانگونه که در وبسایت مبارزات انتخاباتی وی اعلام شده، قانون ممنوعیت سفر دولت ترامپ علیه شهروندان چند کشور اسلامی را در روز اول آغاز به کار دولت خود لغو خواهد کرد.

محسن الرفاعی، رأی‌دهنده مسلمان از نیوجرسی، که صاحب رستورانی است که غذای حلال عرضه می‌کند در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت: بایدن را ترجیح می‌دهد. بایدن کاملاً برعکس آنچه از ترامپ دیدیم، هیچ سابقه‌ای در آزار و اذیت مسلمانان ندارد.

چند روز پیش بایدن در یک پیام ویدئویی به سازمان اسلامی (’Muslim Advocates) که شامل جمعی از وکلا و فعالان مسلمان است و در زمینه دفاع از حقوق مدنی مسلمانان فعالیت می‌کند گفت: «من به عنوان رئیس‌جمهور با شما همکاری خواهم کرد تا سم نفرت را از بدن جامعه بیرون بکشید؛ مشارکت اجتماعی شما را قدر می‌دانیم و همواره نظرات شما را جویا می‌شویم».

بایدن بر مشارکت مسلمانان در دولت خود تأکید کرد و گفت: دولت من مانند کشور آمریکا خواهد بود و در همه سطوح نمایندگانی مسلمان خواهد داشت و به آنها خدمت خواهد کرد.

وی اظهارات مثبت خود را در مورد مسلمانان در رویدادی که چند هفته پیش سازمان Emgage، که در زمینه حقوق سیاسی مسلمانان فعال است، برگزار کرد دوباره در کنفرانسی مجازی با عنوان «نشست یک میلیون رأی مسلمان» تکرار کرد؛ بیش از سه هزار مسلمان آمریکایی در این رویداد شرکت کرده بودند.

بایدن اولین نامزد ریاست‌جمهوری در تاریخ آمریکاست که قبل از انتخابات با سازمان‌های مسلمانان آمریکا صحبت کرده است؛ پیش از این، هیچ نامزد ریاست‌جمهوری ـ اعم از حزب جمهوری‌خواه یا دموکرات ـ در زمان تبلیغات انتخاباتی خود این کار را نکرده است.

تصویر بایدن و هریس با آیه شریفه قرآنی پس از آن منتشر شد که بایدن با استناد به یک حدیث نبوی سخنرانی خود را در سازمان Emgage آغاز کرد: «من رأی منکم منکرا فلیغیره» (هرکس از شما امر منکری را مشاهده کرد، باید آن را تغییر دهد).

او در سخنان خود خطاب به مسلمانان آمریکا بر پدیده اسلام‌هراسی، که سیاست‌ها و مواضع دونالد ترامپ به گسترش آن کمک کرد، متمرکز شده است و در وب‌سایت انتخاباتی خود وعده‌های زیادی به رأی‌دهندگان مسلمان داده که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

– پایان ممنوعیت ورود شهروندان برخی کشورهایی مسلمان برخی کشورها در اولین روز کار دولت خود.

– دستور به وزارت دادگستری آمریکا برای تخصیص منابع بیشتر برای مبارزه با جرائم ناشی از نفرت‌پراکنی ضد ادیان.

– تضمین مشارکت بیشتر مسلمانان در مناصب رسمی دولتی

– گسترش مراقبت‌های بهداشتی برای همه آمریکایی‌ها از جمله مسلمانان، صرف نظر از درآمد و نژاد.

– سرمایه‌گذاری در رشد اقتصادی آمریکایی‌ها از جمله مسلمانان، با افزایش حداقل دستمزد به ساعتی ۱۵ دلار، تقویت اتحادیه‌های بخش دولتی و خصوصی و رفع شکاف دستمزد.

– محکومیت نقض حقوق مسلمانان در جهان، از جمله موارد نقض حقوق مسلمانان اویغور در چین و روهینگیا در میانمار.

کمپین انتخاباتی وی اعلام کرده است: بایدن می‌داند چگونه با مسلمانان آمریکا رفتار کند و مسائل آنها را در اولویت قرار دهد. او به عنوان رئیس‌جمهور برای حمایت از حقوق اساسی و مدنی مسلمانان آمریکا، حمایت از حقوق اساسی و مدنی آنها، محافظت از تنوع جوامع مسلمانان آمریکا، اطمینان از مراقبت‌های بهداشتی کافی و ایجاد یک محیط آموزشی امن تلاش خواهد کرد.

او اقتصاد خود را با کمک طبقه متوسط، مقاوم‌تر و فراگیرتر خواهد ساخت و جوامع اقلیت را ایمن‌تر می‌کند.

سیاست نفرت‌پراکنی ترامپ علیه مسلمانان

در عین حال، بسیاری از مطالعات مستقل نشانگر سهم سخنان خصمانه دونالد ترامپ در افزایش حملات نژادپرستانه و حملات به مسلمانان آمریکایی براساس تبعیض دینی است.

مطالعه اخیر شورای تحقیقات علوم اجتماعی آمریکا (SSRC) نشان می‌دهد که سخنان و سیاست‌های ترامپ در مورد مسلمانان با به راه انداختن کمپین‌های ساختگی در رسانه‌های اجتماعی به ویژه توئیتر به گفتمان اسلام‌هراسی و نفرت دامن زده است.

یکی از برجسته‌ترین مراکز متخصص در زمینه مطالعات تبعیض و نژادپرستی در ایالات متحده، گفتمان سیاسی دونالد ترامپ و رسانه‌های وابسته به جریانات راست افراطی را در نشر فرهنگ نفرت ضد مسلمانان مقصر دانسته است. گزارش‌های اف بی آی نیز نشان می‌دهد که در دوره ترامپ جرائم ضد مسلمانان حدود ۱۹ درصد افزایش داشته است.

با این حال، رفاعی می‌گوید: همه مسلمانان در مورد رأی دادن به دموکرات‌ها اجماع ندارند و برخی از جوانان به خاطر سیاست کاهش مالیات بر درآمد از ترامپ راضی هستند.

منبع خبرگزاری ایکنا
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.