ابراهیمی‌ترکمان تأکید کرد: عقلانیت و اعتدال دو شاخصه اصلی ادیان است

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت‌وگو را عنصری مهم برای بکارگیری عقلانیت و دوری از خشونت دانست و گفت: عقلانیت و اعتدال دو شاخصه اصلی ادیان بوده و غرب منشأ افراط‌گرایی دینی است.

به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، «ابوذر ابراهیمی‌ترکمان»، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنرانی خود در وبینار «بررسی ۲۵ سال گفت‌وگو و همکاری مشترک، وضعیت حال و چشم‌انداز آینده» که به مناسبت بزرگداشت بیست‌وپنجمین سالگرد آغاز گفت‌وگوهای مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها و شورای جهانی کلیساها، برگزار شد، گفت: در ابتدای این وبینار مایلم از مرحوم حضرت آیت‌الله تسخیری (ره) یاد کنم که یکی از پایه‌گذاران این گفت‌وگوها بوده‌اند.

گفت‌وگوهایی که خوشبختانه امروزه شاهد اثرگذاری و توسعه آن بخصوص در زمینه همکاری و همدلی پیروان ادیان هستیم.

عقلانیت و اعتدال دو شاخصه اصلی ادیان است

ابراهیمی‌ترکمان افزود: افراط گرایی دینی و نقطه مقابل آن یعنی بی‌اجر و ارزش کردن ادیان و تاختن به مقدسات دینی، حمله به اماکن مذهبی و نفرت پراکنی که متاسفانه امروز در برخی کشورها به ویژه فرانسه شاهد آن هستیم هر دو تیغه یک قیچی هستند و سعی در محو کامل دین این موهبت الهی که بشر را از گمراهی می‌راند، دارند.

خوشبختانه دو شاخصه اصلی یعنی عقلانیت و اعتدال، پیروان راستین ادیان را از افتادن در ورطه افراط و تفریط نگاه داشته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت‌وگو را عنصر مهمی برای به کارگیری عقلانیت و دوری از خشونت دانست و تأکید کرد: ما از گفت‌وگو با شما در سال‌های گذشته همواره استقبال کرده‌ایم و معتقدیم برای هر دوی ما مفید بوده است و اکنون پس از گذر از دوران گذشته امیدوارم برای آینده، گفتگوها را هدفمندتر از گذشته، پیش ببریم.

وی تأکید کرد: گفت‌وگوهایی برای یافتن راه حل رفع بحران‌ها و مشکلات پیش‌روی بشریت می‌تواند چشم‌انداز تأثیرگذاری را ترسیم کند.

چشم‌اندازی که بشر را به صلح نزدیک‌تر می‌کند و دشمنی و عداوات را در میان بشریت به انزوا بکشاند؛ این روز را دور نمی‌بینم و به الطاف خداوندی امیدوارم. دست دوستی و مودت و همکاری ما همواره به سوی دوستانمان دراز است.

دینی که به عقلاینت دعوت می‌کند، ابتدا راه خشونت را می‌بندد

وی جوهر اصلی ادیان الهی را دعوت به خداپرستی دانست و گفت: این دعوت دارای دو شرط اساسی است.

یکی باور قلبی و دیگری ظهور آثار خداپرستی در عمل یک فرد مؤمن. امروز مشکل اساسی در میان دین باوران، تبدیل باورها و اعتقادات به عمل است. بد عملی یا بی‌عملی، هر دو می‌تواند دین را در حّد حفظ ظاهر تنزل دهد.

ابراهیمی‌ترکمان اضافه کرد: توصیه‌های معنوی و اخلاقی در ادیان برای همین است که انسان‌های باورمند مسیر رو به تکامل را طی کنند.

در این جوهر اصلی، هیچ اختلافی بین اسلام و مسیحیت نیست و این پایه اشتراکات است و به قدری استحکام دارد که می‌تواند تفاوت‌های جزئی را در درون خود هضم کند.

وی در ادامه سخنانش، مطرح کرد: افراط گرایی و گرایش به خشونت به معنی حذف دیگران، هیچگاه در دین اسلام و مسیحیت پذیرفته نشده است. زیرا دینی که به عقلاینت دعوت می‌کند ابتدا راه خشونت را می‌بندد، چه آنکه خشونت زمانی پدید می‌آید که عقلانیت کنار رود.

ابراهیمی‌ترکمان اظهار کرد: نمونه بارز این همدلی را می‌توان در پاسخ مثبت رهبران دینی جهان به نامه اینجانب مشاهده کرد.

نامه جنابعالی به عنوان دبیر کل اجرایی شورای جهانی کلیساها و دیگر نهادهای مسیحی هم راستا به رئیس جمهور آمریکا در دفاع از مردم ایران و مخالفت با تحریم‌های نامشروع و ظالمانه از ثمرات این همکاری است که مجدداً تشکر و قدردانی خود را ابراز می‌دارم.

وی از تهیه سند مشترک شورای جهانی کلیساها و شورای پاپی گفت‌وگوی ادیان واتیکان با عنوان «خدمت به یک جهان مجروح از طریق همبستگی بین ادیان: یک دعوت مسیحی برای تأمل و عمل در دوران کووید-۱۹ و پس از آن» ابراز خرسندی کرد و گفت: شباهت‌های بسیار زیادی در این سند با آموزه‌های اسلامی یافتم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در این بیست و پنج سال و در خلال ۹ دور گفتگوهای به عمل آمده موفقیت‌های زیادی حاصل شده است.

در این مدت نسبتاً طولانی بنایی با شکوه و مستحکم برپا گشته که پایه‌های آن بر اعتماد به یکدیگر، اشتراکات وسیع، اراده طرفین بر توسعه شناخت متقابل و همچنین همکاری در زمینه‌های مختلف استوار شده است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درپایان سخنان خود افزود: ما نیز معتقدیم که پیمودن این راه آسان نبوده و اصولاً امر گفتگو متکی به آداب و اخلاقی است. باور دینی ما خوب شنیدن را موجب بشارت پروردگار و پرسش نیکو را نیمی از دانش دانسته است.

در بخش پایانی این وبینار بین‌المللی، تقدیرنامه مشترک صاحب نظران و اندیشمندانی که در طول این ۲۵ سال در برگزاری و اجرای این گفت‌وگوها مشارکت داشته‌اند، به امضای رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دبیرکل موقت شورای جهانی کلیساها رسید.

منبع خبرگزاری ایکنا
مطالب مرتبط
درج دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.